Nyheter från Nätverket Svart Måndag.




Hej, jag får börja med att be lite om ursäkt för att jag inte bloggat lika frekvent som jag brukar de senaste dagarna.

Låt mig förklara varför.

De som läser bloggen någorlunda frekvent känner till att jag (tillfälligt) har tagit över som "Talesperson/Ledare" för Nätverket "Svart Måndag" eftersom Amanda står inför ytterligare ett stort kirurgiskt ingrepp med tillhörande konvalesens, detta tillsammans med att under vintern gått in i väggen har gjort att mycket av NSM's verksamheter har legat på is.

Lägg nu till att vår hemsida hackats två gånger så kanske ni förstår att det varit lite uppförsbacke jag påbörjar mitt ledarskap i.

Men som de frekventa läsarna av min blogg kanske också känner till så är uppförsbacke inte ett nytt begrepp i mitt liv, så jag ska nog se till att få det här på fötter igen.
För det första ska jag tillsammans med ett hyfsat antal kompetenta personer se till att sprida ut ansvaret i lokalgrupper och på så vis undvika att samma sak händer igen, att nätverket nästan står och faller med 3-4 personer.

Så jag har lite att stå i och därför blir mitt bloggande lite lidande.

Men, lite nyheter.

Amanda kommer att fortsätta fungera som projektledare för "Freedom Not Fear"-2009 eftersom hon är den som har haft bäst kontakt med AK Vorrat.

Jens Odsvall, Michael Gajditza, André Havsjö och Klara Ellström, Christin Sahlström, Emina Karic samt ett halvdussin till kommer att tillsammans hjälpa till med organisering av nya event och händelser, varav några riktigt nära i tiden.

Mikael Lassi har tyvärr meddelat att han inte har den tiden längre att lägga ner på NSM, men han och Emina kommer att hjälpas åt att få den nya hemsidan livsduglig.
När den väl är det behöver vi hjälp av er alla att få den till att vara en plats dit alla kan komma, oavsett politiskt ursprung.

En annan sak vi behöver hjälp med är design och funktionalitet, vi ska ha ett separat forum för webbdesigners och programmerare, där ni tillsammans och var och en kan hjälpa till att bygga på sajten så vi kan få den säker från nya intrång och göra den funktions- och läsarvänlig.

Mikael Nilsson har erbjudit plats på en server som vi tacksamt kommer att använda tills vi kommit på fötter igen.
Jag har registrerat nya domännamn, vilka det är kommer att komma ut i ett pressmeddelande så fort vi fått upp hemsidan.

Kalle Vedin har godkänt att vara NSM's kontaktperson i Göteborg.



Nu kanske det låter som allting är centrerat runt mig och nu till en början får det helt enkelt vara så.

Mitt mål är att bygga upp ett nätverk som så fort som möjligt övergår till att bli helt självgående och där jag kan reducera min roll till att bli en renodlad talesperson.

Vi har startat 4 nya grupper på Facebook med just detta syftet, att ni som bor i samma område snabbt kan komma i kontakt med varandra för aktioner och händelser som ni själva kan genomföra under NSM-paraplyet.


NSM-Stockholm

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=65295792847

NSM-Göteborg

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=132720480593

NSM-Syd

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=57341181967

NSM-Övriga Sverige

http://www.facebook.com/groups.php?id=757353109#/group.php?gid=54586651730



Om det så bara är en flyers-utdelning så dela med er av det på grupperna så kanske vi kan få dit folk att hjälpa till.

Vi hade som bekant ett möte i söndags i Hjärup där Junilistan och Piratpartiet deltog och detta är ett möte vi kommer att ha uppe i Stockholm den 20 eller 21 Mars, nu med förhoppningen att fler partirepresentanter dyker upp.
Inbjudningar kommer att skickas ut idag och imorgon.

Annars är det två saker planerade, Christin ska ta kontakt med konstfack angående en idé som hon haft i några veckor, vi ska också försöka få fram en integritetsvagn att ha under EU-valrörelsen.

Så, det är väl det som är på gång just nu, iaf vad som är känt för mig, nätverket är ganska utspritt så det är inte omöjligt att det just nu utan min kännedom är en NSM-aktivist ute och delar ut flyers någonstans i Sverige eller sätter upp klisterlappar med slagord på i en busskur.

Om ni vill ha kontakt med mig eller någon annan  centralperson i NSM angående ett projekt på din hemort så kan ni alltid maila mig på
[email protected]
Kan inte jag hjälpa till så vidarebefodrar jag det till någon som jag tror kan, det får bli den vägen fram tills hemsidan är uppe.





Vill ni läsa mer om ACTA-avtalet så har det tillkommit nya länkar på www.FRApedia.se/wiki/ACTA

Vi väntar med spänning på om dagens formella beslut om att flytta omröstningen av Medina-rapporten verkligen blir av.
Blir den inte av är det fullt larm, flyttas inte omröstningen så röstas det om rapporten 12 Mars.

10 Mars tvingas Näringsutskottet att formellt och med skriftliga skäl motivera varför jag inte får ta del av ACTA-avtalet eftersom jag var taskig nog att ange den svenska offentlighetsprincipen när jag bad om handlingarna.

Tråkiga nyheter.

Lex Nokia, lagen som ger privata företag i Finland rätt att spionera på sina anställda har gått igenom.

Godare nyheter.
Både motståndare och förespråkare till massavlyssning sågar FRA 2.0, problemet är fortfarande att få 5 personer ur alliansen att godkänna S+MP's motioner om att riva upp laghelvetet.
IDG, DN, DN2, Affärsvärlden,

Mildner på sydsvenskan
skriver bra om DN's artiklar.

"När DN:s ledarsida i juni förra året gav ett lite nosigt svar på ett nosigt mail om mediernas tystnad i FRA-frågan, exploderade den politiska bloggosfären. Poff!

Samma sak händer nu, när tidningen på nyhetsplats utmålar FRA-motståndet som ett resultat av strateger och pr-byråer – och därefter följer upp det hela med en ledare som försöker strö legitimitet över nyhetsartikelns historieskrivning. Poff!"



Och slutligen...
Vi är inte till salu, min integritet är värd mycket mer än vad DN försöker få det till.


Pinged at Twingly, Intressant

Leo Erlandsson, Pär Ström, Christian Engström, Mikael Nilsson, Anders Mildner, Satmaran, HAX


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Peter Ingestad

http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/03/storebror-ser-dig

2009-03-05 @ 08:37:53
URL: http://kraxpelax.blogspot.com/
Postat av: Lars-Erick

Du jobbar bra.

Betr FRA 2.0. Vi vet ju inte om Reinfeldts utspel i tisdags innebär ngt, o i så fall vad.

Men om det är hans gamla linje plus att SÄPO ska få shoppa så måste fra-motståndarna i riksdagen inse att de är lurade. Vilket även bör väcka ngn till i riksdagen, kanske? Men HUR väcka dem.



Är det en öppning, då måste ngn sparka på REinfeldt så att det blir ngt positivt av det. Dvs i stil riv upp, gör om, gör rätt.

Då förlorar visserligen sossesidan en angreppsfråga på regeringen , men det viktiga är ju saken i sig.

2009-03-05 @ 09:01:44
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Michael Gajditza

Hej!



En fråga angående Facebook bara. Det har stått en hel del runt om i pressen att Facebook skulle vara ett tillhåll för nya virus, trojaner, maskar och andra regeringsledamöter. Hur ser du på det? Finns det något alternativ som är vettigt att använda annars?



Sign. "datorer är konstiga maskiner"

2009-03-06 @ 14:12:33
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: scaber nestor

Hej Micke.



Lösningen är enkel, gör precis som med din mail.



Öppna inte skiten som skickas.

2009-03-06 @ 15:16:26
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0