Hemlighöll regeringen att FRA-shoppen var infiltrerat av organiserad brottslighet? detta samtidigt som bloggbävningen 2008?

Klockan är mitt i natten och jag borde gått och lagt mig för länge sen.
Men så dyker detta upp.

Företag med fd FRA-anställda infiltrerade av organiserad brottslighet.



[...]
Expressen har tagit del av ett förhör som hölls i år med dåvarande tjänsteförrättande chefen för Must, brigadgeneral Mats Engman. 
Han beskriver under förhöret att han i juli förra året kontaktades av polisöverintendent Arne Andersson från Rikskriminalen som ville ha ett brådstörtat sammanträde.


[...]
säkerhetsföretaget anställt officerare som tillhört Försvarsmaktens elitförband, bland annat SSG, Särskilda Skyddsgruppen och jägarförband. Men han nämner också att säkerhetsföretaget har eller har haft kopplingar till FRA, Försvarets Radioanstalt.




Mitt under bloggbävningen sommaren 2008 så har alltså ett säkerhetsföretag med kopplingar till FRA och SSG varit infiltrerade av organiserad brottslighet och möjligen också av rysk säkerhetstjänst.

Nu minns jag att det var rabalder under hösten -08 med just ett säkerhetsföretag som fått stora orders av FRA som gällde den omställningen 1-jan 09 när FRA fick ansvar över all IT-säkerhet på samtliga svenska myndigheter.

Men tyvärr hittar jag det inte just nu, trött som ett as...

Men det som är intressant i sammanhanget är att regeringen var fullt medvetna om detta, så gissa varför det inte nått nyheterna förrän nu, när lagen trätt i kraft....

Det vore ju förjävligt om en sån bagatell som landets säkerhet skulle få stå ivägen för en lag som tillåter en civil myndighet att övervaka privatpersoners personliga korrespondens.




Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0