Tandlösa begränsningar och brutna löften, FRA 2.0 i ett nötskal.

Som jag beskrev lite kort i förra inlägget så visar det sig att när man skärskådar nysvenskan som används av Regeringen så är mycket bara luft.

Vi börjar med ordet "signalbärare".

Mikael Nilsson,  Anna Petersson, Mark Klamberg och Jon Karlung slår larm och berättar vad denna "signalbärare" är som regeringen påstår ska vara en restriktion från FRA 1.0

"I departementspromemorian definieras signalbärare som ”det minsta fysiska medium genom vilket signalerna kan överföras”. I klartext innebär det att en signalbärare typiskt är en optisk fiber, eller rättare ett fiberpar för tvåvägskommunikation.

Ett enskilt fiberpar hos Bahnhof, en av landets kabeloperatörer, rymmer upp till 320 separata kanaler med datatrafik, som vardera kan transportera 10 Gigabit/s. Detta ger den smått hisnande siffran 3,2 Terabit/s per signalbärare. Som bredband räknas allmänt en uppkoppling på minst 2 Mbit/s.

En signalbärare i promemorians mening rymmer därmed bredbandstrafik från (lågt räknat) en miljon hushåll."


*host* jävla begränsning.....




Sedan fortsätter vi med löftet som gavs att själavårdande samtal skulle bli undantagna i FRA 2.0

Från tidningen Dagen:

Om propositionen går igenom i sin nuvarande form blir det sämre skydd för prästens biktsamtal än för samtal mellan advokat och klient.
[...]
- När det gäller själasörjande samtal finns en gråzon där det handlar om att fånga in uppgifter som kan beröra terrorism, säger Helena Dyrssen (FP), statssekreterare i statsrådsberedningen till tidningen.
[...]

Flera allianspolitiker är kritiska till att regeringen nu är på väg att ändra sig. Prästen Cecilia Wikström (FP) var en av dem som krävde att präster och advokater behandlas lika.


- Det är ett oeftergivligt krav. Jag trodde det var tillgodosett i förslaget, säger hon till R&D.

 

Japp, det löftet sket de i ganska fort också, vem är förvånad?




Och avslutningsvis så upprepar jag några rader som jag redan tagit upp i tidigare inlägg och som är hämtade direkt ur den promemoria som nu är ute på remiss:

De tidigare postningarna kan du läsa här, här, här och här.

4 §
I lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksam-het finns bestämmelser om regeringens och myndigheters inriktning av sådan verksam-het. Inriktning av signalspaning får endast lämnas av regeringen, Regeringskansliet och Försvarsmakten.
Regeringen bestämmer inriktningen av den verksam-het som bedrivs enligt 1 § tredje stycket.
En inriktning av signalspaningen får inte avse endast en viss fysisk person.

Här har vi en beskrivning av "endast en viss fysisk person", detta finns det undantag från i 3 §

[...]"För sökbegrepp som är direkt hänförliga till en viss fysisk person gäller därutöver att de får användas endast om det är av synnerlig vikt för verksamheten."




Endast en viss fysisk person... Endast om det är av synnerligen vikt för verksamheten.

Dessa två fraser ger FRA närmast obegränsad tillgång till svensk nättrafik eftersom de alltid kan hänvisa till någon av dem i vilken situation som helst.


Har vi blivit lurade?

Ja, av de personer som är satta att tillvarata våra intressen.
Riksdag och Regering har det yttersta ansvaret för denna och andra med den vidriga lagar.

Hög tid att byta ut ett stort antal av dessa, av svensk välfärd, fripassagerare och bidragstagare i den 349 personer starka församlingen.




Fler om FRA, FRA-Lagen och övervakningssamhället.
Dagen, Birgittas Blogg, MiniMaliteter, Intensifier, Mina Moderata Karameller, Törnebohms Hotspot, Jonathan Sulo, Svensson, Leo Erlandsson, Christian Engström, Ett Otyg..., Anders Widén, Kritikerbloggen, Björn Wadström, Lars-Ericks blogg, Erik Laakso, Jakob Dexe, JJ.N, Opassande.


Pingat på Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0