En till "FRA ska bara fortsätta göra det de alltid har gjort...." Gääääsp.

Norrköpingsmoderaten Rikard Ståhl skriver i bloggen "En gnutta sunt förnuft"

http://rikardstahl.wordpress.com/2008/08/10/fra-eller-inte/#comments

"FRA är en civil myndighet som sysslar med signalunderättelse- och informationssäkerhetstjänst. Signalunderättelsetjänsten får endast avse utländska förhållanden och den senare syftar till att stödja statliga myndigheter och statligt ägda bolag med teknisk informationssäkerhet. Saxat och klart från FRAs egna sida.
[...]
FRA-lagen i dess nuvarande form ger FRA möjlighet att bedriva signalspaning i kabel. I årtioenden har man bedrivit signalspaning i luften - radiotrafik.
Vad skiljer radiotrafik från trafik från mobiltelefoner? Frekvensen? Krypteringen? En säkerhetsexpert från östeuropa som jag lyssnade på för några år sedan berättade att det som examensarbete i en del amerikanska högskolor ingår att skapa en avkrypterare för amerikansk mobiltelefonitrafik som avkrypterar i realtid. Frågan tål att ställas igen, vad skiljer radiotrafik från mobiltelefoner? Egentligen ingenting.
[...]
Jag undrar vad det är man reagerar över egentligen. Det FRA begär är att få möjlighet att fortsätta bedriva sin verksamhet i takt med tidens utveckling, inget annat."

Svar kom direkt.


"“Nu begärde FRA att en uppdatering av lagen skulle göras för att man ska kunna fortsätta bedriva sin verksamhet.”

FRA har inga problem med att bedriva sin verksamhet, de får gärna fortsätta spana på radiotrafik samt bedriva militär signalspaning.

Låt mig ställa denna frågan tillbaka.
Odelberg skriver på avtal om underättelseutbyte med USA’s säkerhetstjänster, 6 länder i EU har i 18 månader utrett en gemensam spaningspool, USA driver igenom en närmast identisk lagstiftning, Lissabonfördraget, som ger tillstånd till gemensam polis och Armé.
Ska detta vara en ren slump att allt detta sker samtidigt?

Det är INTE acceptabelt för regeringen att ge sig själva möjligheten att scanna av och kontrollera svensk privat korrespondens utan tillstymmelse till brottsmisstanke.

Jag vill avsluta med dessa tre slutsatser av Doktoranden i Folkrätt : Mark Klamberg.

Slutsats 1: FRA-filtret definieras som en uppgiftssamling och dess sökbegrepp består av tekniska parametrar och personuppgifter, t.ex. namn. Personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv får också användas som sökbegrepp. Med tekniska parametrar avses såväl manuella som automatiska frekvenser, e-postadresser och telefonnummer.

Slutsats 2: begreppet “databaser”, tidigare benämnt som “register” är synonymt och ersätts av det mer diffusa begreppet “uppgiftssamlingar”.

Slutsats 3: Personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv får också användas som sökbegrepp. Dessa personuppgifter får överföras till annat land.


Tycker ni i Norrköpingsmoderaterna att detta är förenligt med de demokratiska principerna?

Frågan gäller inte FRA som myndighet, det har den aldrig gjort.
Frågan gäller om vi som en demokratisk stat ska ha en lag som är i direkt strid med de demokratiska principerna, bryter mot (enligt min åsikt) Svensk Grundlag, Europakonventionen samt FN’s Deklaration om de mänskliga rättigheterna."



Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mike

Staten är ett packe hycklare tjuvar och Nwo puppets som konspirerar mot befolkningen.



Och smyga bakom ryggen med Eu föredragen.



Dom har ingen skam psykopaterna.



Luktar Stasi & DDR X 10 långa vägar.

2008-08-11 @ 07:48:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0