Georgien och Ryssland slåss och FRA visste inget? (eller delade inte med sig)

Kom att tänka på Åkesson och hans exalterade försvarstal där han berättade att de med hjälp av signalspaning räddat ett människoliv och upptäckt att Tjetjenien var ett krisområde (wow, im impressed...)

Men hur lyckades de då  bli så tagna på sängen av Georgien/Ryssland-konflikten om de nu är så bra på sitt jobb?

Georgien och Ryssland har gruffat över de (från Georgien) utbrytarregionerna Sydossetien och Abchazien sedan 1993, Georgien bombade den Sydossetiska "huvudstaden", Ryssland griper in och bombar tillbaka.
(ProjO sammanfattar konflikten Georgien - Sydossetien)

Och allt detta kom som en total överraskning för hela den signalspanande västvärlden?

Kom nu inte och påstå att hade FRA fått tillgång till den svenska nättrafiken så hade de upptäckt detta i tid.
Militär signalspaning, som ska ske mot oroshärder och konflikter, ska ju upptäcka sådant här, eller hur?

Eller var FRA upptagna med att stirra sig blinda på vad som sades i Kreml och missade helt de aggressioner Georgien (enligt uppgift) gjorde sig skyldiga till?

Jag bryr mig egentligen inte om vem som startade vad och vem som provocerade fram vad i den konflikten.

Jag konstaterar att alla, trots Echelon, FRA och västvärldens samlade signal- och avlyssningsteknologi, helt missade något som fanns utlagt på nätet av nyhetsredaktioner världen över bara minuter efter det inträffade.


intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars

Hur kan någon av oss veta vilken information som signalspaningstjänsterna fört vidare till sina regeringar? Jag förstår inte hur du kan dra några slutsatser överhuvudtaget. Tror du inte ens att USA visste något? Tillåt mig tvivla.



De snabba uttalandena från Carl Bildt m.fl. tyder snarare på att UD haft en beredskap och bevakat konflikten mycket noga den sista tiden. Vi kan nog utgå ifrån att man även haft tillgång till underrättelseinformation. Jag förstår inte varför detta skulle utesluta information från FRA.

2008-08-13 @ 07:42:51
Postat av: scaber nestor

Hej Lars.



Det är trevligt att du skriver till min blogg.



Jag lägger mina slutsatser utefter vad fakta jag känner till, jag kan inte gissa mig till vad FRA, Echelon eller vad någon annan väljer att dela med sig av till sina uppdragsgivare.



Jag kan bara kort konstatera att:



1. Carl Bildts uttalande bestod av saker man redan kunnat läsa om på nätet långt innan, starkt vinklat till Rysslands nackdel.



2. Rapporteringen från regeringschefer (Szarkovski, Bush) nämnde inte med ett ord om att Rysslands attack föregicks av nattliga bombningar avSydossetiska byar och städer från Georgisk militär, trots att det var på löpsedlar och nyhetsbulletiner i det närmaste direkt efter händelserna skedde.



Jag råder dig till att läsa ProjO's sammanfattning av läget.



Och välkommen åter.

Jag föredrar kritiker framför ja-sägare, det får mig att emellanåt revidera mina åsikter.

Dock är fallet inte så nu.

2008-08-13 @ 08:19:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0