Klamberg skriver till FRA och regeringsföreträdare.

Klamberg's "Jag har fått ett ickesvar från FRA" kan du läsa i sin helhet här.

Men min största behållning hittar jag dock i kommentarsfältet.

(jag har ändå läst Klambergs inlägg i flera veckor nu och håller med till 99% redan)

Synonymen Zeke skriver.



Angående vad Mark säger 2:44.
Det är typiskt för myndigheter och politiker att i denna fråga inte behöva motivera sina beslut alls.

Medan privatpersoner måste belägga sina påståenden till sista stavelse kan myndigheter komma undan med ett omotiverat eller i bästa fall pseudomotiverat "vi har beslutat att.." (som i fallet med JK-anmälan mot avlyssningen av de 103) och regeringsföreträdare med ett obestyrkt påstående om att "lagens verkliga syfte är x" helt oavsett vad det står i förordningarna och alldeles obekymrade om att man motsäger vad andra regeringsföreträdare sagt eller vad man själv sa i sitt förra uttalande.
 
Det tycks som om den traditionella bilden av rollfördelningen är omkastad: folket är den genomrationella aktören med alla paragraferna på sin sida, medan myndigheterna agerar som en rasande hop som kräver att få igenom sina önskemål helt ointresserade av vad lagar och regler säger.
Det enda som inte är omkastat är maktinnehavet. De behåller hela makten men vägrar ta det ansvar som traditionellt setts som förknippat med den.


(Detta är vad Klamberg skrev 2:44)

[...]Om de säger att jag har fel så måste dem motivera det. Jag lutar mig mot konkreta lagar, förordningar och avsnitt i förarbeten. FRA:s tjänsteman Annica Viksten åberopar ju inte en enda paragraf eller något konkret avsnitt i ett förarbete. Hon har ingenting. Kejsaren är naken! Ska den klä på sig?

Vem är mest trovärdig? Som sagt, jag är beredd att ändra mig, bara de förklarar vilka fel jag gjort på ett trovärdigt sätt. Vad som är trovärdigt avgör läsaren av denna blogg.

2:44 PM





Zeke tar fram en ny vinkling jag inte tänkt på alls, en vinkel som kan bli ett riktigt fint vapen (om man vill kalla det så, jag gör det) mot den stora mängden icke-svar vi får från regeringsföreträdare.
Faktum är att vinklingen antagligen kommer att tvinga FRA-förespråkarna att ge konkreta svar, uppbyggda av källor som tål en närmare granskning.
Men då gäller det att vi sätter press på dom.
Godkänn inte dåligt uppbyggda argument, godkänn inte usla förklaringar.

Kör hårt, ingen och jag menar INGEN ska kunna komma undan med att låta FRA-lagen gå igenom utan att motivera sig.
Ingen ska kunna gömma sig bakom en partilinje, ingen ska kunna komma undan genom att inte svara på mail.



pingat via intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0