Min nättrafik kontrolleras var 10'e dag av FRA enligt Katarina Brännström.

Jag gillar Katarina Brännströms senaste inlägg.



Besök på FRA - för M-ledamöter


Igår var vi ett antal moderater som besökte FRA på Lovön, både förespråkare och motståndare av nya FRA-lagen. Mycket givande. Intresset var stort och frågorna många.

FRA (Försvarets radioanstalt) är en civil myndighet. Kärnverksamheterna är:
Signalunderrättelsetjänst – till stöd för svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik samt för kartläggning av yttre hot mot landet. Får endast avse utländska förhållanden.
Informationssäkerhetstjänst – syftar till att stödja statliga myndigheter och statligt ägda bolag med teknisk informationssäkerhet, t.ex. genom IT- säkerhetsanalyser.

FRA är endast är "ett verktyg" och gör ingenting utan att få ett uppdrag av någon av sina "kunder". Man har länge spanat på radiotrafik, alltså det som går i etern, men mer och mer av telekommunikationen läggs över på kabel, särskilt i Sverige, varför lagen är nödvändig.
Någon lagring av information görs inte och det är en cirka tusendel av den inkomna trafiken som följs upp.

Tror att det klargjorde en hel del för många av oss och mig stärkte det i att i vi fattat rätt beslut i juni. Och att oron för "massavlyssning av svenska folket" är betydligt överdriven. Skönt att ha med sig i det fortsatta arbetet i höst med förslaget från regeringen om komplettering av integritetsskyddet.




Så...nu är hon ännu mer övertygad och detta efter att ha tagit del av... argument som är motbevisade av den lagtext hon försvarar.


Men läs nu en extra gång, lite tidigare i texten.

"Någon lagring av information görs inte och det är en cirka tusendel av den inkomna trafiken som följs upp."


En tusendel av trafiken följs alltså upp.
Jag kan bara anta att det är fakta som hon fått direkt från FRA under detta studiebesök, den är lite för exakt för att vara plockad ur luften men hon kan ju ha missuppfattat (vilket hon nog aldrig skulle erkänna), så vi "ponerar" att det hon säger verkligen stämmer.

Det är en mycket högre siffra än vad jag har räknat på, som mest har jag vågat chansa på strax under 0,1ppm (0,1 miljondel), och på så vis kanske en gång om året (för normalsvensken) vara föremål för FRA's uppvaktning.
Siffran hon presenterar är alltså 10.000ggr större än min, som jag trodde, i överkant höftade siffra.

Jag spenderar mellan 4-5 timmar på nätet varje dag, skickar ca 10 mail/dag, spelar onlinespel, bloggar, chattar, ringer via IP-telefon ett par gånger dagligen + surfar ganska frekvent på utländska sajter.
Nu räknar jag bara privat, inte jobbet.

Grovt räknat ger jag ifrån mig ca 100 "utlandsgående trafik" per dag.

Var 10'e dag blir jag alltså, som politisk engagerad privatperson (rent statistiskt) utplockad för närmare granskning och detta utan någon som helst brottsmisstanke.


Tack Katarina, du gör mer för motståndet genom dina freudianska felsägningar än vad jag mäktar med på en veckas flygbladsutdelning.

På tal om det kan ni träffa mig på Malmöfestivalen där jag kommer att befinna mig och dela ut flygblad nu i helgen.
Väl mött.


intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lupus

Den 23 juni 1944 tillät nazisterna Röda korset att besöka lägerghettot Theresienstadt i nuvarande Tjeckien för att skingra rykten om missförhållanden och illabehandling av judar. Omsorgsfulla åtgärder vidtogs av SS före besöket. För att minska överbefolkningen skickades tusentals ghettoinvånare till Auschwitz. Övriga involverades i ett "försköningsprogram". Byggnader målades, barracker renoverades, trädgårdar planterades och kulturella program utvecklades. Röda korset fick ett mycket gott intryck. Deras oro för massutrotning hade varit "betydligt överdriven". (Efter besöket återgick SS till att "evakuera" judar.)

2008-08-15 @ 08:18:17
Postat av: scaber_nestor

I vanliga fall skulle jag låta kommentaren falla under "Goodwins Lag", men jag tycker poängen gällerundanhållande av information snarare än nazismen i sig.



det finns fler exempel i världen som backar upp det också.

tex, Guantanamobasen, Abu Ghuraib, Fängelser på Kuba och i Ryssland etc.

2008-08-15 @ 15:43:02
URL: http://www.svartmandag.se
Postat av: Coffe

Kopia på svar på din kommentar på inlägget "Rent förjävligt" i min blogg:



Hmm, till att börja med så var jag faktiskt en av dem som såg denna, liksom faktiskt alla hans övriga matcher den dagen direkt! Reglerna har jag kollat upp och mitt beslut fattades efter detta! Sådana argument föredrar jag att du använder när du väl vet hur det ligger till!



Är DET för mycket att begära?



Nu finns det faktiskt något som kallas ironi, jag vet inte om du har hört talas om det förrut, men jag kan ju informera om att detta inlägg var ett inlägg som gick under just den kategorin!



Jag tror helt enkelt inte på att det är särskilt effektivt att dra ihop en demonstration mot Internationell Brottning i Katrineholm, jag tror inte ens det hade gett effekt i STHLM! Inte heller tror jag på att facebookgrupper ger någon internationell brottarpamp kalla fötter och lång arga insändare till Nerikes Allehanda, såväl som till någon annan tidning är mest bara patetiskt!



Men med tanke på att ironin i detta inlägg inte verkar ha gått fram så visar det väl just på det faktum att vi svenskar verkligen tror på sådana metoder vilket kanske inte gör det så förvånande att jag framstod som en rasist i en tid när Sverigedemokraterna bara blir starkare och starkare!



Så jag ber om ursäkt för att ironin inte var tydligare och kan lugnt säga att jag verkligen inte skäms över Ara utan tvärtom önskar att fler var som han!



Jag undanber mig dock fortfarande argument som det första du använde! Sådant för inte någon debatt framåt och hade jag verkligen varit så idiotisk som du trodde jag var hade du knappast kunna få mig att tänka efter med hjälp av sådana argument!

2008-08-16 @ 05:05:36
URL: http://coffeistiska.blogspot.com
Postat av: P

Bra kommentar på det jag redan har kännt. Våra folkvalda har en vag aning om hur internet fungerar. Läs gärna mina kommentarer i frågan: http://informationssakerhet.blogspot.com/2008/08/brist-p-fakta-prglar-fra-debatten.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0