Är julklappar lagliga?

Nu är jag trött och sömnig, vilket bådar för intressanta tankegångar.

Enligt mediebranschen så får jag inte köpa en låt/skiva/film/bok och sedan digitalt förmedla den till någon annan.

Varför får jag då köpa en låt/skiva/film/bok, spara en kopia av den hemma, och sedan ge bort till någon som önskat sig just denna låt/skiva/film/bok i julklapp?

Eller får jag inte det?

Dilemma.


Nu ska farbror skabbe slockna med en bok, det är Neil Gaimans "Coraline" som tål en genomläsning till.

Förresten, får jag läsa den en gång till eller räknas det som ett förlorat köp det med? jag har nämligen haft den utlånad.
Får man låna ut böcker privat eller måste jag betala en biblioteksskatt nu?



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Jens O

Får jag läsa din blogg, när du explicit enligt upphovsrätten. Inte har givit mig, tillstånd till det?

För även en webbplats, innehåller upphovsskyddat material.

2008-12-07 @ 19:38:44
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: anna

hälsa den lille fule farbrorn i spegeln ;)

2008-12-07 @ 19:53:00
URL: http://grushog.blogg.se/
Postat av: Teaflax

Ah, Coraline. ag är stoltägare av ett signerat exemplar. Bra sängläsning, minsann.



Och bara för att jag är på lästipshumör; den som gillar uppfinningsrik, rolig och actionspäckad fantasy utan alver, drakar, troll och andra klichéer rekommenderar jag varmt The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch. Som nåt mellanting mellan Fritz Leibers Nehwonböckero ch Peakes Gormenghast om en Arséne Lupin i en Venedigliknande renässansstad.

2008-12-07 @ 22:12:02
Postat av: Anonym

Perfekt, det ska jag skriva ner så jag kan inhandla den efter min köpbojkott är över.

2008-12-07 @ 22:18:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0