Gästbloggare: John Thelin - "Goodwill och Bekvämlighet"
Men bekvämlighetsprincipen kräver väl också samtidigt ett generellt förbud mot nedladdning utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Annars finns det ju inget som hindrar någon från att erbjuda ett bekvämt OCH gratis nedladdningsalternativ.
I ipred-debatten tycker jag man kan fråga sig om inte de förbud som redan finns idag inte duger? Jag menar, den "lagliga nedladdningen" ökar ju .. och kommer forsätta göra det om nöjesindustrin fortsätter utveckla bekväma alternativ, typ iTunes, Spotify osv. Musikbranchen kommer nog återhämta sig efter ett välbehövt stålbad. Och filmbranchen måste kanske inse att man inte kan släppa en film på bio först och sen låta folk vänta tre månader på DVD/nedladdning. Film må vara bäst på bio, men om den inte erbjuds bekävmt online samma dag som premiären så kommer det alltid finnas en undre värld som tillhandahåller för oss som hellre ser film hemma i soffan.
Förbudet finns ju redan. Och det kommer alltid att vara möjligt att hitta det mesta gratis på nätet, men alltefter bra och bekväma betaltjänster blir allt vanligare så kommer pirateriet att marginaliseras. Den sortens fildelning förvinner inte över en natt eftersom den har fått växa sig så stark, vattnad av mediebolagens feghet, ointresse och okunskap.
Det är inte minst där goodwill kommer in; att folk känner att de pengar de betalar fördelas schysst. Det känns mycket mindre fel att ladda hem en 150-kronorsskiva gratis när man vet att artisten ändå bara får nån spänn av butikspriset än vad det känns fel att ladda hem en 50-kronorsnedladdning där man vet att nästan alla pengar går direkt till artisten.
Visst är det många tjänster i ledet mellan artist och konsument som hotas, men både artister och fans tjänar i slutänden på den här utvecklingen, det visar i stort set alla undersökningar som inte är beställingsverk från nåt av de tio stora medieföretagen.
"My guess is that these companies [such as EMI, SONY BMG, and Warner Brothers] 10 years ago represented 90 percent of the recording business. My guess is that they now represent 70 percent and that will keep on going down." - Ray Beckerman