Finns för få vargar för att tillåta jakt.

Med hänvisning till Aftonbladets (senkomna) upptäckt av miljöministerns utspel så återpostar jag ett tidigare inlägg.



Innan ni spyr ut er oförskämdheter och idiotkommentarer om att sörlänningar ska hålla käft i vargfrågan så vill jag berätta detta för er.

Jag är uppvuxen i Ö.Deje i Värmland, gick en av mina utbildningar i Malung och lumpen avklarades i Älvdalen.
Så jag har bott i, lekt i, gått vilse i, hittat rätt igen i, festat i, sprungit de j*vla orienteringsrundorna i, studerat i, jagat i och även en gång mött varg i vargtrakter.
Kort sagt, jag har befunnit mig bokstavligen i vargmarker halva mitt liv.

Så vill du att dina kommentarer ska finnas kvar så håll dig saklig, jag har inget mot att du är passionerad, inte ens om du är arg, men håll dig ifrån de värsta dumheterna så ska detta gå bra.

Samma sak gäller vargkramare som bara sett varg på vykort.
Passionerad och arg fine, men över gränsen och det är borta.




I min sedvanliga googlerunda upptäcker jag i Norran att regeringen gett naturvårdsverket i uppdrag att utreda om vargjakt.

Man blir så trött, är det något som inte ska tillåtas utökad jakt på så är det varg.
Vi har idag mellan 175 och 250 vargar i Sverige och Norge, inaveln är redan ett faktum vilket gör att man är så jävla tvungen att ha viss skyddsjakt.

Men ett spån i regeringen varnar för att vargen kan utvecklas i en takt som inte landsbygden hinner med.
Jag tror det har varnats för sedan fridlysningen, att om inte jakt tillåts så ska vargen mer eller mindre svämma över.
Lik förbaskat så har antalet vargar hållit sig relativt stabilt runt 125-150 djur och först på senare tid hoppat upp lite i antal.
Främst pga de ibland riktigt korkade jaktlagar (japp, korkade jaktlagar) där folk som verkligen försvarat sina får har anmälts för jaktbrott.

Här har vi dock några problem
och anledningen till att dessa korkade jaktlagar tyvärr har behövts.

1. SGT (Skjut, Gräv, Tig). jägare som aktivt letar efter varg att ha ihjäl.
2. Foderutläggning, göra vargen van vid att få mat vid ett läge för att senare antingen lägga ut förgiftat kött eller helt enkelt skjuta den varg som dyker upp.
3. Idioter som sparar in på rovdjursnät och försäkringar och låter sin boskap vandra omkring oskyddade i vargtrakter.

Det fjärde och största hotet mot den svensknorska vargstammen är de jägare som spårar upp och skjuter alfaparen för att avsiktligt se till att inaveln r större än nödvändigt, att det lyckats ser vi nu när antalet sjuka och svaga individer ökar och risken för verkliga vargattacker likaså.



Utöver det så är jag förbannat trött på att höra jägare berätta om att deras jakthund har blivit dödad av varg.
Släpper du ut hunden i vargtrakter tar du ett aktivt beslut att riskera hundens liv.
Din rätt att jaga är inte större än vargens rätt att leva.


Vad är då problemet med de mest extrema vargkramarna?
Låt oss slå fast en sak.
Vargen är en skygg varelse, men den är farlig.
Viss skyddsjakt måste vara tillåten, pga inaveln så är vissa vargar ett reellt hot idag.
Att det är skapad inavel pga tjuvjakt må så vara, men nu har vi den situationen.


Om Naturvårdsverkets framtida utredning visar att jakt ska tillåtas tror jag att situationen bara kommer att förvärras, tjuvjakten kommer att bestå och den lagliga jakten kommer att läggas ovanpå och jag kan närmast garantera att det inte är de sjuka individerna i flocken som skjuts först.

Jag tror heller inte på inplantering, om de vargar som vandrar över från ryssland får vara ifred så sköter naturen inplanteringen själv.




Jaktjornalen skriver om det och kommentarerna börjar redan trilla in, jag hade tyckt de var roliga om jag inte visste att de var på riktigt.

Andra som skriver:
Newsdesk, SR, Corren, DN, AB.


(bilder hämtade från google.)

Pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0