Claes Västertegs chat, mina kommentarer i fetstil, läs nerifrån och upp.

Tyvärr kom inte Claes svar till den sista frågan med i chatten.


Moderator säger: Henrik: Vi försöker ta alla frågor på allvar, det är en komplicerad fråga och därför vill vi låta det ta den tid det tar att svara. Alternativet är att vi klipper och klistrar från färdigskrivna svar, något vi vill undvika.


Henrik säger: Ett tips till moderatorn: sätt gärna någon som skriver lite snabbare vid tangentbordet för att öka genomströmningen. Meningen är väl ändå att så mycket som möjligt ska belysas?

 

Jonathan Lindborg säger: Om jag har förstått det rätt är det främsta anledningen till FRA-lagen att skydda Sverige mot "yttre hot". Min fråga med anledning av det är på vilket sätt ska FRA kunna komma åt dem genom signalspaning? Finns det någon studie som visar att det kan ge positiva resultat? Faktum är att man kan kryptera mejl och annat man gör på internet och det gör givetvis eventuella terrorister. Det är nog inget som terrorister slarvar med. Därmed har inte FRA-lagen någon verkan och allt är bara onödig kränkning av den enskilde individens personliga integriteten. Detta måste centerpartiet säger NEJ till!

 

Claes Västerteg säger: Hej Johannes, Jag vill inte gå så långt som att säga att människor missuppfattat frågan, jag har både fått mejl och telefonsamtal från personer som är mycket insatta i frågan. Samtidigt kan jag konstatera att en överväldigande majoritet av remissinstanserna var positiva till lagstiftningen i sina svar maa den utredning som låg till grund för propositionen. Ex. Amnesty international, justitiekanslern, justitieombudsmannen och en rad hovrätter. (nej, det var inte en överväldigande majoritet som var för förslaget, de flesta hade allvarliga invändningar och lagrådet var oenigt i sitt beslut att ge grönt ljus, det som förvånar mig oerhört är att Amnesty godkände detta monster. Vilket förklarar deras totala tystnad nu.)


Moderator säger: Som sagt var, vi har jättemånga frågor. Snart är dock chatten med Claes slut. Vi återkommer klockan 14 med Anders Flanking sen. Jag sparar en fråga om stämmobeslut m m till honom.


Anders säger: Moderator: Framför mitt tack för svaret till Claes!

 

Johannes säger: Vill även veta om centerpartiet delar samma åsikt som statsministern; att vi väljare missförstått lagen, vi väljare är bland annat advokatsamfundet, journalistförbundet, centrum för rättvisa, och vanliga civilingenjörer som jag själv.

 

Claes Västerteg säger: Hej Anders, Vi kommer att analysera Europadomstolens dom och den eventuella inverkan den kan ha på den svenska lagstiftningen. När proppen skrevs utgick regeringen från Europakonventionen och Europadomstolens dåvarande praxis. (Perfekt, tyvärr tror jag att samma standardsvar kommer att dyka upp efter analysen "att de åtgärder vi tagit...."*spyyy*)


Anders säger: Vad anser du om den domen mot Storbrittanien som kom häromdagen? Eller om du inte är insatt, kanske du har något att säga ändå?

 

Claes Västerteg säger: Hej Tommy, tyvärr kan inte jag personligen ge dig ett exakt svar på den frågeställningen, om du har lust att återkomma senare under chatten så ska vi försöka ta reda på det.


Claes Västerteg säger: Hej Johan, vi har självklart ett ansvar för att frågan inte har diskuterats tillräckligt. Samtidigt är det utmärkt att frågan nu diskuteras grundligt, jag vågar påstå att det är få frågor som vi beslutar om i riksdagen som debatterats så mycket.(debatten skulle varit innan lagen kuppades igenom, tyvärr lyckades ni gömma undan frågan såpass länge att opinion inte hann bildas i tid)


Tommy säger: Vem avgör vad FRA får lämna över till främmande makt? Behöver man klartecken före eller är det bara efterkontroll?

 

Johan säger: Statsministern säker att folket i Sverige missuppfattat FRA-lagen. Borde inte regeringen för länge sedan ha informerat bättre om vad lagen innebär. Skriverier om integritetskränkningar har ju pågått ända sedan förra regeringen hade hand om frågan. Någon borde väl ha förstått att kritik skulle kunna dyka upp.

 

Claes Västerteg säger: Hej Jesper, nej.(skitsnack, Odelbergs underskrift på avtalet med amerikansk underättelsetjänst visar att Sverige redan förbundit sig att byta spanad information med främmande makt)


Jesper säger: Finns det något/några avtal som regeringen har undertecknat med USA som har haft betydelse vid framtagandet av den här lagen?

 

Claes Västerteg säger: Hej Johannes, tråkigt att du känner att du behöver skämmas. Jag kan bara svara för mig själv, jag skäms inte för det beslut som vi tog i riksdagen. Centerpartiet har under hela resans gång varit med och förstärkt integritetsaspekten i lagstiftningen vilket gjorde att lagstiftningen är väsentligt bättre än det ursprungsförslag som förbereddes av den f.d. socialdemokratiska regeringen.(ett förslag som ratades för att det ansågs vara kränkande och olagligt av samma regering)


Claes Västerteg säger: Hej Anton, ord kan aldrig vara olagliga(förutom hets mot folkgrupp etc.), handlingar är olagliga.(öhm? va? hur kan då scanning efter sökord vara lagligt om ord inte kan vara olagliga?)


Johannes säger: Jag får skämmas inför mina vänner att jag röstade på Centerpartiet i förra valet. Vad tycker ni jag ska säga åt dem?

 

Anton säger: Att skicka narkotika vet ju alla att de r olagligt,men vilka ord som är olaglia att använda vet vi ju inte.Så de var en dålig jämförelse

 

Claes Västerteg säger: Hej Schaber, den tilläggsproposition som kommer under hösten kommer avsevärt stärka skyddet för den personliga integriteten. Under arbetet med propositionen kommer givetvis alla fyra allianspartier att vara involverade, i ett arbete med politiska förslag och ställningstagande blir det alltid kompromisser. Under tiden fram till att proppen beslutas i riksdagen så kommer det säkerligen även vara diskussioner i bloggosfären, massmedia och på andra ställen, vi vill föra dialog kring dessa frågor och kommer så att göra hela vägen fram till dess att beslutet tas. Och givetvis även efter lagen trätt i kraft med sikte på kontrollstationen 2011.(Ett fullständigt intetsägande svar som inte ens är släkt med min fråga)


Scaber Nestor säger: Toldfors berättar för Expessen att fler kompromisser om lagen inte kommer att ants, vad är din kommentar till det? (oj, lite snabb på tangenterna där)

 

Claes Västerteg säger: Hej Tommy, låt mig dra en parallell om en narkotikahund sniffar fram att det kan finnas narkotika i ett brev eller paket så har tullen möjlighet att beslagta paketet och genomsöka det, ur det perspektivet så är det ur min synvinkel ibland rätt att ”ånga” upp brev eller paket. Men vi kommer ju aldrig att upphäva den generella brevhemligheten. (om FRA kommer på en hittills helt okänd teknik att avsöka efter sökord utan att kolla i meddelandet, då går jag med på liknelsen)


Moderator säger: Det kommer hela tiden in jättemånga frågor. Claes svarar så fort han kan, men som sagt var, det är fortfarande många timmar kvar så hav förtröstan, det mesta kommer att bli besvarat under dagen.


Claes Västerteg säger: Upptaget, under hela arbetet med signalspaningslagen har det kontinuerligt skett förbättringar avseende integriteten. Dessa förbättringar från arbetet i regeringen med propositionen tills beslutet i riksdagen för några veckor sedan gjorde att vi i Centerpartiet slutligen kunde enas kring riksdagsbeslutet och kan stå för det utifrån våra liberala värderingar.(uppenbarligen tog ledningen ett beslut utan att förankra det i de egna leden, därav centeruppropet)


Tommy säger: Förstår jag rätt att det skulle vara ok att ånga upp ett brev om det såg misstänkt ut. Det är ju det som gäller epost. . Om man fastnar i sökorden kommer det att läas.

 

Claes Västerteg säger: Hej Upptaget, för det första så handlar inte denna fråga om att avlyssna och registrera varje enskild medborgare. I ett liberalt samhälle är det alltid en avvägning mellan rättigheter, friheter och skyldigheter. Staten har en skyldighet att skydda landet och dess medborgare mot hot. I det sammanhanget blir det alltid en avvägning mellan den enskildes frihet och det gemensammas frihet.(Staten har en skyldighet att skydda medborgarna mot reella hot, detta reella hot vägrar våra folkvalda berätta.)


upptaget säger: Det står även att denna debatt skall handla om Liberalism. Beskriv gärna det liberala i att avlyssna och registrera alla medborgare... och varför det är liberalt att inskränka människors integritet.

 

Claes Västerteg säger: Hej Ylva, i Centerpartiet har vi ännu inte bestämt vilka som kommer att sitta i kommittén, jag föreställer mig att detta kommer ske under hösten.. Kommittén ska följa FRA:s verksamhet utifrån ett integritetsperspektiv det exakta mandatet kommer regeringen att presentera under hösten.


ylva säger: Den parlamentariska kommitté som ska tillsättas - vilka kommer att ingå i den och vilket mandat har den?

 

Claes Västerteg säger: Hej, Peter, jag kommunicerar ungefär på samma sätt som du, jag skickar ytterst sällan gamla hederliga brev utan mejlar och smsar i första hand. Vid signalspaning kommer inte varje enskilt mejl att läsas ord för ord, utan det sker en automatisk avsökning efter vissa nyckelord dessa är mycket specifikt utformade utifrån syftet med spaningen. Detta ser jag som den stora skillnaden mellan att ”ånga” upp brev och att signalspana i kabel.(avsökningen av kontrollord innebär att mail etc måste öppnas upp, därmed bryts brevhemligheten)


Peter Carlsson säger: Har ni förstått att min och många andra ungdomars kommunikation inte går via fysiska brev utan uteslutande 95% ca går via epost. Jag använder dessutom ett mejl från ett företag utanför Europa till största delen vilket innebär att mina mejl inom Sveriges gränser kommer att kunna övervakas av FRA. På vilket sätt skiljer sig från om ni nu skulle lyfta bort postsekretessen, eller rättare sagt låta alla fysiska brev gå in till FRA för att scannas och sedan skickas vidare?

Claes Västerteg säger: För det första vill jag lyfta fram att FRA-frågan har varit en av de svåraste frågorna att ta ställning till under den tid jag varit politiker. Vad det gäller om beslutet är folkrepresentativt får väl ytterst nästa val avgöra. I det nu givna läget så är sex partier i riksdagen mer eller mindre positiva till signalspaning. Vad det gäller Centerpartiet har vi under lång tid diskuterat integritetsfrågor och sedan minoritetsbordläggningen var för ett år sedan har vi även haft en stämma(vårt högsta beslutande organ) där frågor kring integritet, övervakning m.m var uppe.(sex partier? jag ser bara alliansen och sossarna, det blir fem.)


Moderator säger: Simon: Skriv gärna efter hand. Jag försöker sålla så gott jag kan.


Kalle Kongo säger: Fråga till samtliga centerpartistiska ledamöter: Upplevdes Ja rösten till FRA lagen som folkrepresentativ och upplevs det fortfarande så?

 

SimonRosenqvist säger: Moderator: Vill du att vi skriver våra frågor redan nu, eller väntar tills senare?

 

Moderator säger: Hej och välkomna till den här chatten med Centerpartiet och Claes Västerteg. Vi strävar efter att försöka svara på så många frågor som möjligt. Alla svar skrivs efterhand så det kan ta lite tid innan svar på frågor publiceras. Vi håller på i ca 45 minuter, därefter tar vi en kort paus och återkommer klockan ett med partisekreterare Anders Flanking.


Kommentarer
Postat av: Thommie

"(sex partier? jag ser bara alliansen och sossarna, det blir fem.)"



Om jag har förstått det rätt så är även Vänsterpartiet för signalspaning, alltså bara miljöpartiet i riksdagen som är helt emot signalspaning.

2008-07-03 @ 14:48:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0