Aftonbladet rapporterar (någorlunda)objektivt om IPRED, SvD försöker vinkla storyn.

Aftonbladet rapporterar om vad som faktiskt sker i bloggsfären, vilket är en frisk fläkt, speciellt i jämförelse med SvD som häromdagen försökte vinkla nyheten till att det är ganska många som är för IPRED.
Ja, det är något fler positiva (i bloggsfären) till IPRED än till FRA vid en snabbkoll, men å andra sida så är nättidningarnas omröstningar 90% mot IPRED, en siffra som jag tror slår omröstningarna om FRA med ca 5%.

Dock tar SvD upp det faktum att det enorma antalet medlemmar i facebookgruppen gör politiker smått nervösa.
Tro fan det, de har redan lyckats få glaset att svämma över med en FRA-Lag ingen vill ha, sedan följer de upp det med ett datalagringsdirektiv som är bland det mest odemokratiska jag sett sedan... ja FRA-Lagen.

Och nu klämmer de till med en lag som ger specialintressen större befogenheter gentemot privatpersoner än vad polisen har och polisen har jääävligt mycket befogenheter.


Jag skulle bli väldigt nervös om jag vore allianspolitiker
, jag är helt mot våld som uttryck och som påtryckningssätt, men jag tror inte steget mellan stormarna på bloggar och på nätet är så speciellt långt från att ge sig ut på gator och torg.

Jag hoppas allting löser sig innan den droppen faller i det redan överfulla glaset, att politiker tar sitt förnuft till fånga och drar tillbaka lagar och direktiv för omarbetning till något som åtminstone liknar rättsäkerhet och som åtminstone inte dryper av det medborgarförakt de har idag.





pingat på intressant


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick

Ja, jag hoppas att de är nervösa i Arrogansen.



http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/11/ska-inte-ungarna-lra-sig-att-betala-fr.html



Men helt torde de inte backa.

Frågan är om det blir en kosmetisk reträtt - eller en reell?

Om det senare, låt oss ta chansen och ge dem konkreta förslag till förändringar. Vad det kallas är detsamma.

Men vi vill inte ha några 16 pkter i efterskott.

Om de kallar det kompromiss eller att göra om det helt, det är egalt.

Men nog bör man väl åtminstone få dem att allvarligt tänka över det jag skriver i min bloggpost om detta, länken ovan.

Och troligtvis mera, men jag är inte mest insatt, så passa på nu alla som grävt djupt i detta med IPRED.

Testa om det är in inbjudan med armbågen eller inte.



2008-11-12 @ 16:47:31
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Jens O

Det kommer mer, nu vill även mediaindustrin stämma Sourcforge:

content&task=view&id=200&Itemid=9" rel="nofollow">http://www.iptegrity.com/index.php?option=comcontent&task=view&id=200&Itemid=9



" Music producers get green light to sue Sourceforge, Vuze

Written by Monica Horten

Nov 12, 2008 at 11:09 AM



A French court decision earlier this month means that a law suit against the open source software hub, SourceForge, and three peer-to-peer sites including Vuze, can go ahead. If anything signals that graduated response and "co-operation" measures represent an attack on the Internet industry, this could be it."

2008-11-12 @ 19:24:22
URL: http://www.odsvall.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0