Är FRA en myndighet eller ett vinstdrivande bolag?

Idag skriver Realtid om att FRA har en omfattande konsultverksamhet där de certifierar personal åt statliga eller statligt ägda bolag och att de nu vill utöka den till att även gälla den privata sektorn.

Min fråga är hur lagligt det är att en statlig myndighet, vars ansvarsområde är uppdragsbaserad signalspaning för rikets säkerhet, samtidigt använder informationen de får in till att bedriva egen affärsverksamhet?



Det har känts obehagligt
ganska länge nu, men den tillgång till information FRA får genom att ha verksamhet som sträcker sig från att ansvara för svensk underättelseverksamhets signalspaning till att driva vinstbärande affärsverksamhet mot den privata sektorn så går man ytterligare ett steg över gränsen för anständighet.

Man får inte glömma att från årsskiftet får de ansvaret för all IT-säkerhet på svenska myndigheter.
De får alltså total tillgång till skatteverkets databas, försäkringskassan, sjukvårdens register etc etc.


Inte nog med att FRA får ett carte blanche mot den olagliga verksamhet de bedrivit i (minst) ett decennium, de får (vilket realtid också tar upp) även en konkurrensfördel gentemot privata säkerhetsbolag som även de ägnar sig åt certifiering.


Men det farligaste av allt är att ALL verksamhet som handlar om IT-säkerhet koncentreras till en myndighet som är närmast totalt insynsskyddad.

Placera alla ägg i samma korg?

I praktiken så blir nu FRA den mäktigaste myndigheten i Sverige, med tillgång till precis all information om oss.
De behöver bara trafikdatan för att kolla upp vilka relationer vi har sins emellan, all annan information finns sparad på databaser de nu får tillgång till vid årsskiftet.


Det får vara nog nu, riv FRA-Lagen, återställ lagarna som rör FRA's verksamhet till hur de var skrivna innan 2006.
Alternativet är den största politiska skandalen i svensk demokratis historia.
En svensk regering som ger en insynsskyddad myndighet  tillgång till precis allt.



Kan vi hålla den här frågan levande i 2 år till?
Kan vi förmå politiker och opinionsbildare att ställa krav på sanningskommission och ett upprivande av FRA-Lagstiftningen?

Yes we can.




pingat på intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mike

Skandal är minsta ordet,, tänk på att media håller tyst..



Konspirationer blir verklighet??



verkar så

2008-11-06 @ 13:38:27
Postat av: Enmilsten

Ang. din kommentar.

Visst kan FRA kartlägga allting vi gör på internet.

De lagrar all trafik och söker igenom efter det som kan vara farligt eller hotande på något sätt.

Allt annat slängs/lagras för framtiden.



Så om du man håller sig ifrån den brottsliga banan så behöver man inte vara rädd. Visst, de kanske råkar se att du är vän med en nazist. Men så länge du själv är ren så behöver du itne bry dig.

2008-11-06 @ 16:12:36
URL: http://enmilsten.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

Enmilsten.



Du har missat bland det mest fundamentala inom demokrati.



Oskyldig tills motsatsen bevisad.



Jag ska, fram tills jag är skäligen misstänkt för brott, inte bli monitorerad av staten.

Jag ska inte riskera att få min kommunikation genomsökt.



Staten ska inte bestämma hur min vänskapskrets ser ut, staten ska inte ens ha insyn i hur min vänskapskrets ser ut.



Jag är en vit man i yngre medelåldern, samhället är uppbyggt runt mig, det är inte för min skull jag protesterar.



Jag protesterar för de tre somaliesvenskar som fick sina tillgångar frusna, jag protesterar för de två egyptier som blev deporterade och utsatta för tortyr i Egyptiska fängelser utan att deras sak ens var prövad i domstol.

Framför allt protesterar jag för din skull.



För när staten får för sig att du, med ditt rena mjöl i påsen, verkar misstänkt.

Vem tror du finns kvar att protestera?

2008-11-06 @ 18:00:28
URL: http://scabernestor.blogg.se/?tmp=06123218
Postat av: Kålan

Yes we can, de skall inte komma undan med det här. 1984 börjar framstå som a walk in the park.



Det som nu händer hade aldrig haft en möjlighet att utvecklas på det här sättet om traditionell media hade fungerat som den gjorde för 20 år sedan, inte en chans.

2008-11-06 @ 21:02:38
URL: http://argast,nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0