Det senaste halvårets riksdagsbeslut kommer att stöpa om den politiska kartan.

Detta inlägg är en kommentar jag skrev nyss hos claeskrantz.

Mitt svar gällde den delen av inlägget som handlade om riksdagsdebatten som föregick omröstningen.

Uppdatering, min kommentar syns inte hos claeskrantz vid skrivande stund, jag vet inte om det ska gå igenom en förhandsmoderering först eller om det blivit något fel.
Så jag tog denna postning och postade en gång till där så får vi se när/om det dyker upp.


Nu är den uppe.





Vilken debatt?

Jasså, menade du den ointressanta i plenisalen som skedde efter att riksdagsledamöterna blivit tillsagda vilken åsikt de har och om de inte håller med så kvittas de ut eller förses med munkavle?

Debatten om Lissabonfördraget borde skett innan denna omröstning, vi skulle fått folkomrösta om det.
Istället så öppnar Riksdagen upp för Sverigedemokraterna och Piratpartiet att ytterligare föra fram sina positioner och ger Junilistan ett gyllene läge att befästa sin position i EU. (2 av 3 ser inte jag som ett problem, men riksdagspartierna gör nog det)

Vilka partier försvinner från EU och beslutandemakten efter valet i juni, vilka räcker inte mandaten till när MP+V+JL+SD+PP fått sina?

Ett år senare har vi riksdagsval, då kommer (antagligen) SD+PP ha ganska stora pengar att röra sig med i valrörelsen.
Jag tror inte detta var avsikten när riksdagen klubbade beslutet om att ratificera ett (enligt EU's egna regler) 2ggr om nedröstat fördrag.


Nästa gång en riksdagsledamot säger att man ska akta sig för vissa partier utanför riksdagen så kommer jag lugnt peka på FRA-Lagen, Datalagringsdirektivet, IPRED och Lissabonfördraget och säga:
 "Vilka är det vi ska passa oss för egentligen?"


Media:
DN.


pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick

Jag börjar bli rätt så trött på detta. Denna maktens arrogans.

Betr 2 av de 3 lagar du nämner delar jag din uppfattning. Och betr Lissabonfördraget så är jag inte direkt rädd varken för det eller för EU. Däremot så är ju handläggningen även där märklig. Arrogant.



Jag undrar om det är en självmordsstrategi de kör. Men så väl är det väl inte.



2008-11-21 @ 15:16:37
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

Du har en bra poäng där Lars-Erick.



Hur många är mot fördraget pga innehållet och vilka är mot det pga den politiska elitens arrogans mot väljarna?

2008-11-21 @ 15:24:27
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0