Tvångsäktenskap och mödomshinnor.

Det har blossat upp ett bråk mellan integrationsminister Nyamko Sbuni (fp) och S-kvinnornas ordförande Nalin Pekgul vad gäller integrationsministerns förslag att kriminalisera tvångsäktenskap.

Här är originalinlägget på SVD från Nyamko Sabuni.
Här är repliken från Nalin Pekgul
Och här är svaret från Nyamko Sabuni på Nalin Pekguls replik.

Jag ser poänger från båda sidor som jag kan hålla med om, men jag anser att det redan finns lagar och att problemet snarare ligger i att de inte efterföljs.



Vad gäller mödomshinneoperationer är min åsikt att de är onödiga eftersom det inte finns en mödomshinna.
Men då vissa pojkar utan sexualundervisning eller skam i kroppen anser att en kvinna ska få ont och blöda första gången de har sex och på fullt allvar tycker att avsaknaden av blod är kvinnans fel, så ser jag tyvärr en viss nödvändighet då det ibland innebär livsfara för kvinnan.


Det vi ska göra som samhälle är att förändra inställningen till detta.
Både genom informationskampanjer, genom att opinionsbilda och framför allt genom att våga diskutera det utan att riskera en rasiststämpel.

Läser du det här och har åsikten att det är en mans rätt att skada en kvinna under sexualakten får du väldigt gärna förklara din tankegång i mitt kommentarsfält.


Jag tycker också det är tråkigt att man skickar fram just dessa två att ta diskussionen.
Våga ställa fram vita medelålders riksdagsmän att diskutera det,
ta inte den lätta utvägen med två invandrarkvinnor.


(alla kommentarer som försöker få detta till en religionsfråga kommer obönhörligen att raderas)



Edit: jag trodde inte jag skulle behöva upprepa detta, men försöker ni få detta till en religionsfråga eller kommer med allmänna rasistinlägg kommer jag att radera era inlägg obönhörligen.

Adressera fenomenet, jag vet att det kan kännas som över er mentala förmåga, men om ni känner att ett "öööh blattar, åk hem" dyka upp, låt bli att posta, svårare än så är det inte.




pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,



För övrigt anser jag att FRA-Lagarna ska rivas upp

Kommentarer
Postat av: La Resistance

Jag håller med dig i sak.

Det jag inte gillar är din kommentar om radering av kommentarer. Du har natuligtvis rätt att censurera på din logg om du vill, men jag tycker det är lite fegt!

2008-11-08 @ 16:40:44
Postat av: scaber nestor

Jag vill helt enkelt inte att en diskussion fastnar i "Islam" etersom problemet tvångsäktenskap och att kvinnan ska blöda första gången finns inom alla religioner, inklusive kristendomen.



Alltså vill jag att en eventuell debatt enbart handlar om fenomenen i sig.





Innan jag började blogga var jag främst aktiv på www.helgon.net och flashback (fortfarande aktiv)och där går det inte att ha en sådan här diskussion utan att allt till slut blir en generell debatt om islam.



Så jag föregår den debatten helt enkelt och tvingar folk att ta ställning till fenomenen utan att blanda in individuella religioner.





Det är svårare och antagligen mynnar det ut i att det inte blir en debatt alls, men jag tar hellre det än blir tvungen att aktivt gå in och censurera.

2008-11-08 @ 17:01:17
URL: http://scabernestor.blogg.se/?tmp=08083924
Postat av: Tonårsmorsa

Jag håller med dig. D.v.s. jag ser poänger i båda, men tycker också att det är av vikt att man hjälper till att informera bort oförstånd och okunskap. Det hjälper ju inte på kort sikt, men förhoppningsvis på längre sikt...!

2008-11-08 @ 20:06:34
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: dr

Det blir ju rätt krystat att försöka diskutera hedersrelaterat våld och kvinnoförtryck om du samtidigt vill lyfta frågan ut ur den kulturella kontext där den är vanligast förekommande. Det blir närmast en pseudodiskussion.

Däremot håller jag med dig om att dessa frågor företrädesvis bör diskuteras mellan vita heterosexuella medelsådelrs män. Alla frågor som rör Sverige hör hemma inom denna sfär och inte bland kurder och afrikaner...:-)

2008-11-08 @ 22:13:44
Postat av: scaber nestor

Jag lyfter inte ut frågan från den kulturella basen, jag lyfter ut den från den värdelösa religionsdiskussionen.

2008-11-08 @ 22:40:34
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: dr

Ok. Jag kan köpa att detta i huvudsak är ett afrika -och mellanösternproblem. Samtidigt kan man inte blunda för att islam uppstod som en religion för de arabiska klanfolken. Klanvärderingar som hedersbegreppet och klanbeteenden som blodshämnd och kvinnoförtryck har således i hög grad färgat islam. Religionen och kulturen har alltså korsbefruktat varandra i 1400 år.

Hursomhelst. Problemet är att klanfolk från i huvudsak muslinska områden i mellanöstern och Afrika inte kan anpassas till svenska förhållanden. Vi borde aldrig ha släppt in dem. Nu sitter vi med ett olösligt problem. Som växer dag för dag...

2008-11-08 @ 23:07:50
Postat av: scaber nestor

Detta är faktiskt inte bara ett Afika eller mellanösternproblem.

Även Asien och Sydamerika har detta bekymmer och än idag är det en fråga bland katolska länder i Europa att bruden ska vara oskuld.



Ditt påstående att vi inte skulle ha släppt in muslimer är bara löjligt, vill du adressera frågorna om tvångsäktenskap och mödomshinnan får du ta ett steg in i verkligheten.



ca 25% av Sveriges befolkning är 2'a generationens invandrare, gå 100 år tillbaka i tiden så är siffran åtminstone 50%.



Det vi nehöver göra är att förändra attityderna och det gör vi inte genom att späda på de rasistiska yttringarna som redan finns.

2008-11-08 @ 23:18:40
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Gringo

Sluta tramsa! I Sverige följer vi svenska lagar, sedvänjor och bruk. Om det inte passar, åk hem!

2008-11-08 @ 23:28:01
Postat av: dr

Ojojoj. Du har verkligen problem med verklighetesuppfattningen. Hir många katolska flickor kastas ut från balkonger per år?

Vad i mitt påstående att den muslimska invandringen inebär stora problem är löjlig? Det kanske inte i överstämmande med dina personliga åsikter men löjligt?

1970 hade vi 2000 muslimer i Sverige. I år är de 450 000. De ökar med ca 70 00 per år. Räkna själv hur länge det dröjer innan de är en stark politisk kraft bara i egenskap av sitt antal.

Hur länge tror du att moskeér och bögparader kan samsas på samma gator? Har du ens funderat på det?

2008-11-08 @ 23:36:33
Postat av: scaber nestor

Dr, debatten gäller tvångsgifte och mödomshinna, inget annat.



Jag hade bara ett krav, att bara adressera fenomenen.



Du är härmed raderad pga att du inte klarar av att följa simpla direktiv.



2008-11-09 @ 00:22:14
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

Detsamma gäller för gringo.

2008-11-09 @ 00:23:11
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: dr

Välkommen till exilen.eu när du mognat tillräckligt för att klara en debatt utan raderingar eller "simpla direktiv".

2008-11-11 @ 20:31:39
Postat av: scaber nestor

@dr.



Dr, debatten gäller tvångsgifte och mödomshinna, inget annat.



Jag hade bara ett krav, att bara adressera fenomenen.



Du är härmed raderad pga att du inte klarar av att följa simpla direktiv.

2008-11-12 @ 04:44:13
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0