Jag har så svårt att se skillnad på satirsidor och sidor tillhörande riktiga FRA-förespråkare.

Ja, jag känner till att Badlands hyena är en satirsida, jag trodde första gången jag hittade till Göran Petterssons sida att den också var satir, men där hade jag fel.

Nu hittade jag till Carl Philip's blogg och jag kan inte avgöra om det är satir eller allvar.
Jag har gått igenom det han skrivit under några månader, men jag kan helt enkelt inte avgöra om han menar allvar eller är en suverän satiriker.

Har FRA-frågan utbildat bloggvärlden i lagar och förordningar såpass mycket nu att man inte längre kan skilja satirsidor från förespråkarsidor?



Men, utifall Carl Philip läser detta och det trots allt inte är satir, så är mitt svar på hans inlägg detta.

1. FRA har aldrig haft tillstånd att lyssna på annat än etern, all annan spaning som utförts har varit olaglig och ska lagföras, detta eftersom spaningen kräver positivt lagstöd.

2. En utökning från etern till all kommunikation (undantaget pappersbrev) är möjligtvis att sätta gränser, problemet är att gränsen har flyttats från en begränsad del av kommunikation, som privatpersoner haft i det närmaste obefintlig del av (etern) till att gälla den kommunikation som privatpersoner har sin absolut största del i idag (kabel/internet).

3. De sk förbättringarna är inte på papper ännu, när de finns på papper som tilläggsproposition (senare i höst) så  kommer den att behandlas under vintern i remissinstanser vilket innebär att den rättsvidriga lagen kommer att träda i kraft 1/1-09.


Utöver dessa punkter så vill jag säga detta.

FRA har alla befogenheter att spana på svenska medborgare iom införandet av FRA-lagstiftningen, det finns under den sk "metodutvecklingen", en term som inte är begränsad på något vis i lagstiftningen, FRA får också katalogisera under Sexuell läggning, Ploitisk åsikt, Fackligt engagemang etc, detta enligt FRA's egen PUL

Att påstå att FRA tidigare inte var under kontroll är ett dumt påstående, på gränsen till imbecillt.
Lagstiftningen som reglerar den svenska säkerhetstjänsten är den mest rigorösa i hela lagboken iom att den kräver positivt lagstöd för allt som inte är reglerat.


Med allt detta sagt så hoppas jag faktiskt att jag gjort bort mig på den här sidan, för jag vet ärligt talat inte om detta är en satirsida i stil med Badlands Hyena eller om du menar allvar.
Jag hoppas på satir, men chansar inte.

Inte efter att personer sittande i riksdagen som röstat igenom FRA's nya personuppgiftslag i efterhand hävdar att den inte existerar. (Christian Engström var det som bloggat om detta)


pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,





Metro presenterar lite från bloggvärlden iom sossarnas utspel om en integritetsombudsman.

HAX ställer upp.
Rick Falkvinge jämför med paraply till fiskar.
Ombudet leker siare och tror att Thimas Bodström blir förste person på posten.
FarmorGun gör en jämförelse "In med jästen efter bullarna i ugnen"
Mårtensson menar att det krävs mer än en integritetsombudsman.


Vad anser jag?
Ytterligare en välbetald ombudsman med ett koppel av administratörer och byråkrater som ska ha pengar från det allmänna.
Visst, det går nog bra de första 4 åren ,men när första personen blir sparkad från posten och en ny blir (politiskt) tillsatt så kommer denne att följa så snällt i regeringens ledband.

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick

Sannerligen, hur rätt har du inte när du påpekar hur svårt det är att veta om det är satir eller vad de verkligen anser, när man råkar på FRA-kramares åsikter.



Betr integritetsombudsman, se min blogg oxå:

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/10/io-och-andra-tecken-p-bristande.html

2008-10-06 @ 14:18:58
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Christian Engström (pp)

Var det Margareta Cederfelt (m) du tänkte på? Jag bloggade om henne <a href=http://christianengstrom.wordpress.com/2008/09/29/vad-vet-riksdagsmannen-om-fra/>här</a>.



Jag har för övrigt inte fått något svar av henne ännu, men jag väntar tålmodigt. ;)

2008-10-06 @ 15:18:05
URL: http://christianengstrom.wordpress.com/
Postat av: Anders Widén

Scaber, Jag är anställd av FRA, heter Niklas Gerdlin, och har läckt en utsaga från FRA:s framtid. Jag vet inte hur, men läckaget landade på adressen http://djingis.blogspot.com/2008/10/fra-press-och-bloggmeddelande-2011-mars.html

2008-10-06 @ 21:19:09
URL: http://djingis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0