Juni, Juli och Augusti var FRA-frågan den hetaste frågan på många år och hittills i partiledardebatterna - inte ett ljud.


Varför?

Om partiledarna anser frågan som överspelad ska media ta upp den, även om media anser den överspelad så har de 15 punkterna visst nyhetsvärde.

Har partierna gemensamt kommit överens om att inte ta upp den?
Nej, jag tror inte det, därför ställer jag mig frågande till varför det är så tyst.

Mp och/eller v har mycket att tjäna på att dra upp frågan om den interna debatten som kvästes med partipiskor etc, speciellt nu när alliansen visar upp en så enad front och drar poänger på oenighet på vänstersidan och definitivt när Fredrik Reinfeldt försöker leka förstående och lyssnande landsfader.

Framförallt anser iaf jag att gammelmedia inte tar sitt ansvar som tredje statsmakt.
Visst, de kommer med avslöjanden emellanåt och under sommarens mediedebatt ..... vänta nu, det enda som kom fram under sommarens mediedebatt som inte hade sitt ursprung i bloggsfären var svt's dokumentär som hittat information om att FRA sålde trafikdata till främmande makt.
Och om jag inte missminner mig så gjordes den av frilansare.
Filip Struwe på Rapportredaktionen var det, undrar vilket avslöjande det är jag minns, jag är övertygad om att ett av dessa avslöjanden var gjorda av frilansare? (Rättelsen kom från Christian Engström (pp))

Resten var saker som Mark Klamberg, Henrik Alexandersson, personerna bakom stoppafralagen, piratpartiet, några av de som är på min bloggrulle, etc etc, grävt fram genom det stora grupparbetet bloggare emellan.


Nu när jag tänker efter så ser man att tredje statsmakten reducerat sig själva till att bara förmedla det som andra berättar för dom (ärligt talat så är uppdrag granskning och kalla fakta inte speciellt upphetsande längre) och då är det inte så konstigt att de ansåg frågan vara över efter den 25 september.
Regeringen sade det och då blev det så.


Men jag hoppas att det kommer upp under veckan, det är några dagar kvar av den sk superveckan.
Superveckan antar jag kommer att ta över som politisk nyhetsförmedlare mellan valen.
Makten (regering, riksdag) berättar i halvtid för befolkningen vad de ska tycka, vart fjärde år räcker inte numera när en del människor helt plötsligt börjar ha åsikter om regeringsarbetet när det inte är valår.



Lite humor.
Såg i säkerhetscentret (ja, jag är lat och använder windows) att microsoft lagt till en liten textrad.
"Microsoft värnar om din personliga integritet. Läs vår sekretesspolicy".



Amanda Brihed var i mina tankar igår, hoppas allt gick bra.

Sydsvenskan berättar om nyvalet i Kanada, Premiärminister Stephen Harper vilade på Kanadas budgetöverskott och att hans parti ledde i opinionsmätningarna när han utlysta nyval för att få egen majoritet.
Marknaden välte och nu verkar han sitta löst istället.


Dagens Industri berättar kortfattat om att regeringen ska skapa en fond för att hjälpa banker.
Jag trodde marknadsekonomi handlade om att marknaden ska vara självreglerande och statlig inblandning ska vara så liten som möjligt?
Men det verkar bara gälla när marknaden går plus....


Bloggsfärens läxförhör har skickat ut en första påminnelse om 5-frågorsenkäten.
www.riksdagssvar.se kan man se vilka som svarat och hur de svarat.








pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jens O

FRA-debatten pågår fortfarande, så den har inte tystnat, även om gammelmedia har gjort det.

2008-10-15 @ 21:17:58
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Christian Engström (pp)

Rapports föredömliga avslöjande om FRA var gjort av Filip Struwe på Rapportredaktionen.



Mark Klamberg har föreslagit att Filip Struwe <a href=http://klamberg.blogspot.com/2008/09/nominering-av-filip-struwe-till-stora.html>borde få Stora Journalistpriset</a> för avslöjandet. Jag håller förstås med.

2008-10-16 @ 10:57:43
URL: http://christianengstrom.wordpress.com/
Postat av: Amanda Brihed

Hej fina,



Jo, det gick jättebra. Fast det vet du ju redan. Har varit alltför dålig på att hänga med sedan dess i allt som händer. Det är mycket praktiskt som måste lösas nu och pappersarbetet tar visst aldrig slut. Men jag är lycklig, lättad och befriad. Det känns underbart.



Tack, fina vän! Du är verkligen fantastisk!

kram!

Amy

2008-11-10 @ 18:31:30
URL: http://brihed.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0