Konstig statistik i nätblaskornas undersökningar.

Jag tänker bara kort berätta att det ser väldigt konstigt ut i nätblaskornas undersökningar.

Normalt sett på Aftonbladet ser man en stark vänsterövervikt, jag brukar räkna med 10% differens på vad som står och vad som är en (någorlunda) verklig siffra, dvs står det 60/40 mellan vänster och höger räknar jag det som 50/50.
Och det är inte bara där jag hittar konstiga resultat, det är i nästan samtliga tidningar jag ramlat in på.

Nu iom superveckan har jag sett resultat som frångår från vad jag känner igen som normalt och det markant också.

Jag tänker inte länka till dom och jag tänker inte säga att dessa undersökningar är manipulerade genom autovote-program, men det (enligt min åsikt) ser ut som en sk statistisk anomali.


Men jag ser tendenser till var vi ska söka efter uppkomsten av dessa anomalier, det finns en (eller ett par, har inte letat aktivt) undersökning(ar) som jag anser gör det ganska uppenbart vilka som gynnats i positiv bemärkelse.
Ett parti som normalt sett får en viss procent och i denna har fått den siffran dubblad och en partiledare som normalt sett ligger strax över medel i som i en undersökning fick nästan 60% av rösterna anser jag tyder på en viss yttre påverkan som på inget sätt är olaglig, men ytterst oetisk.


Varsågoda och ge er ut och leta, jag tror ni hittar dom ganska fort.
Berätta gärna för mig i kommentarsfältet om jag är helt ute och cyklar eller om jag har en poäng.




pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jens O

Samtalade för ett par år sedan, med en person vilken arbetat på ett av de ledande instituten av statistik.

Enligt personen i fråga, blev de anmodade till att ändra i siffrorna, vilka de bokförde. En ren urkundsförfalskning, skulle man kuna säga.



Nu är det svårt till att verifiera, den typen av utsagor, när det är extremt svåt, till att få personer till att uttala sig offentligt, samt utlämna adekvat dokumrntation.

2008-10-18 @ 20:40:46
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Havsglimten

Bloggsvar: Bevisligen är dom ett högerparti. Nya namnet borde vara HYCKLARPARTI!



Just det...går det att lita på någonting längre?



2008-10-19 @ 01:25:42
URL: http://www.alliansupproret.se/
Postat av: Havsglimten

scaber nestor; Du tar en poäng där varför rösta på hycklarna när dom ändå för samma politik. Det svider alltid mer när dom egna sviker.

2008-10-19 @ 03:03:29
URL: http://www.alliansupproret.se/
Postat av: scaber nestor

Hycklar är ett starkt ord som jag inte vet om jag vill använda.



Men det ser ofta ut som gräsrötterna är av en annan åsikt om vad socialdemokrati är än partitoppen.

2008-10-19 @ 05:32:30
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0