Och så var det Euron igen, nu vill några centerpartister ha en ny folkomröstning.

Några centerpartister vill ha en ny omröstning, jag kan tänka mig att stora delar av riksdagen vill ha det också, befolkningen röstade ju "fel" förra gången.
Edit: även Aftonbladet har med nyheten nu.

En av dessa är Johan Linander med bloggen Linander Tycker.

Han skriver följande:

Läste på TV4:s text-tv att centerpartister vill folkomrösta om EMU. Slog upp sidan och började läsa, “ledande centerpartister…”. Vem kan det vara? Hann jag tänka innan jag läste längre ner…. Johan Linander…. Visst ja, det är ju jag…:-)

Ni som följer min blogg mer regelbundet kunde läsa min och Jörgen Johanssons motion om EMU för två veckor sedan. Idag blev det tydligen en nyhet i Svenska Dagbladet och TV4:s Nyhetskanalen har hängt på. Ingen journalist har pratat med mig (inte så konstigt att de kontaktat Jörgen, han stod som förstanamn och det är han som skrivit motionen) och eftersom jag inte sitter och tänker på mig själv som en “ledande centerpartist” så kopplade jag inte att det var jag själv.

Vi är ju inte heller de enda som börjat prata EMU. Idag sa Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen att Danmark ska börja planera för en ny folkomröstning i frågan. Och som jag tidigare skrivit i en kommentar så är Danmarks förhållningssätt viktigt för mig som skåning. Om Danmark väljer att gå över till euron så vill jag ha en svensk folkomröstning så fort som möjligt.




Jag besvarar hans inlägg i hans kommentarsfält med detta:




Vi tar några snabba jämförelser.

1. Statsfinanser, har vi bättre eller sämre statsfinanser än majoriteten av Euro-länderna?

2. Arbetslöshet, Har vi bättre eller sämre arbetslöshet än de flesta Euro-länder?

3. Inför Euro-omröstningen talades det om från förespråkarna till Euron vad som skulle ske i Sverige om vi inte införde euron, hur många av de farhågorna har besannats?

4. Med egen valuta har Sverige ett räntevapen som baseras på Svenska förhållanden, vilket vi med historien som läromedel kan påvisa har fungerat väl.

5. Är risken med att låta en Europeisk centralbank, som måste ta hänsyn till den större massan folk (boende i Frankrike/Tyskland/Polen/Italien/Spanien), värt den lilla besparingen att slippa växla pengar när man åker utomlands?




Pingat på intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: z999

En mycket bra kommentar till centerpartisterna.

2008-10-17 @ 10:04:16
URL: http://z999.blogspot.com
Postat av: Christoffer

så varför har du problem med att några centerpartister fill ha en ny folkomröstning, stora delar av vänsterblocket vill ju skita i tex EU omröstningen utan att ens ha en ny.



Att förespråka en ny folkomröstning kan alldrig vara fel. eftersom svenska folket faktiskt kan ändra åsikt. (plus att det svenska folket byts ut allteftersom. så tex kärnkraftsomröstningen borde göras om snabbt som f-n)



enda argumentet MOT en ny folkomröstning skulle vara att den är för dyr.



/C

2008-10-17 @ 11:27:31
URL: http://blue-green-mess.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

Bra Christoffer, med det argumentet vill jag att du förespråkar för en folkomröstning om EU-medlemskapet.

2008-10-17 @ 13:51:27
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0