Vissa tror fortfarande att Regeringen har backat i FRA-frågan, skriva "nästan allt" istället för "allt" är inte att backa.

Som vanligt denna morgonen så googlar jag på FRA i nyhetssidan och där hittar jag ledaren i tidningen "Arbetaren" där Rebecka Bohlin fäller denna kommentaren angående det (onödiga) vägbygget "Förbifart Stockholm".


Kan debatten om den planerade sexfiliga motorvägen Förbifart Stockholm bli lika besvärande för regeringen som FRA-lagen i somras? Kommer vi att nu som då se tyckarsoffor i tv som vecka efter vecka analyserar samma fråga ur olika vinklar, underblåsta av engagerade bloggare och högljudda demonstrationer på en rad orter? Kan regeringen, nu som då, tvingas backa?

Ja, jag vet att regeringen blåste faran över och jag vet att media gick på det.
Jag tror också att regeringen själva anser att de har backat i frågan, men som Mark Klamberg sagt ganska länge nu "Djävulen finns i detaljerna".

Skärskådar man de 15 punkterna, alltså verkligen läser vad som står så  upptäcker man att det är ånyo bara plåster på en hög skit.

Jag ska skriva så kort och klart jag kan.

De 15 tilläggen betyder bara att ytterligare personer får tillgång till din och min nättrafik.


Man kan göra en (lätt haltande) målande beskrivning också.

Tänk på FRA som en lampa, 5 meter bort sitter eluttaget.
Lampan har exakt 5 meter elkabel, vilket gör att den når fram till eluttaget utan problem.

Nu uppstod det ett problem, mitt emellan lampan och eluttaget har det ställt sig några integritetstörstande demonstranter
Aha tänker ägaren till lampan (regeringen), jag sätter dit en förlängningssladd och kallar det för ett integritetsskydd, då blir de integritetstörstande demonstranterna glada och låter bli att kalla det för en förlängningssladd.

Många demonstranter, som tror att en förlängningssladd slutar vara en förlängningssladd om man döper om den, slutar ställa sig i vägen och kvar finns bara några få integritetstörstande demonstranter som inte gick på finten, men eftersom förlängingssladden integritetsskyddet nu når fram till eluttaget ändå så skiter lampägaren i det och speglar in hela sveriges samlade privata korrespondens till FRA för att kunna åsiktsregistrera oliktänkande.


Här är några av de demonstranterna som vägrar kalla förlängningssladden för integritetsskydd.
 Amanda Brihed, Christian Engström, stoppaFRAlagen, Opassande, Mark Klamberg, Syrrans Granne, MinaModerataKarameller, Rick Falkvinge, Enligt Min Humla , Henrik Alexandersson Lars Erick, Proj0, Svart Måndag, ProjektPåRiktigt, Jens O, Olof's Blogg, Svensk Myndighetskontroll,
(Skriv ditt bloggnamn i kommentarsfältet om du vill vara med eller om du anser att jag glömt någon.)

På gott och ont tar jag inte med politiska partier i listan, bara individer och organisationer.





pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,



Kommentarer
Postat av: Olof Bjarnason

"Olofs blogg"

2008-10-31 @ 08:23:40
URL: http://olofb.wordpress.com
Postat av: Mike

Deras förslag var inget annat än ett kosmetiskt tillägg så vi ska känna oss lugna och tysta ochsluta kräva våra rättigheter.

2008-10-31 @ 08:48:49
Postat av: Lars-Erick

kanske kan nämna att i mitt brev till Tolgfors så krävde jag förklaringar o preciseringar på i det närmaste alla av de 15 punkterna.

2008-10-31 @ 14:29:07
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Michael Gajditza

Hej! Du glömde mig! S

2008-11-11 @ 03:53:59
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: scaber nestor

Klart du ska vara med, soz :)

2008-11-11 @ 04:07:06
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0