Smått och gott på torsdagsmorgonen - Ytterligare ickesvar från regeringshåll i FRA-frågan + Lissabonfördraget devalverar demokratin.

Lars-Erick har fått ett ickesvar från Sten Tolgfors (börjar bli en ful ovana det där Tolgfors)

"Lars-Erick,
Tack för ditt mejl. För närvarande bereds de kompletterande tilläggen till signalspaningslagen i Regeringskansliet. Det gäller även den närmare definitionen av de delar av trafiken som blivit känd under benämningen "trafikstråk". Innebörden är dock att FRA aldrig ska få tillgång till all trafik.
Efter sedvanlig beredning av tilläggen inom Regeringskansliet sker remissbehandling och lagrådsremiss innan en proposition lämnas till riksdagen.
Med vänlig hälsning, Sten Tolgfors."

Jag, liksom Lars-Erick ställer mig frågan "Vad i... är det Tolgfors svarar på?
För inte är det frågorna som ställdes iaf.




Alliansupproret berättar om Lissabonfördraget och hur en ratificering av detta kraftigt kommer att devalvera innehållet på de svenska valsedlarna.

För att ge lite tyngd åt detta vill jag presentera några punkter ur fördraget som jag hittat via sajten www.eu-kritik.se

I EU art 17.2 sägs: ”En unionslagstiftningsakt får antas endast på förslag av kommissionen om inte annat föreskrivs i fördragen.”
dvs -  Vill du att tjänstemän, som inte är folkvalda, ska författa de lagar du ska följa?


 EUF art 34/35 säger: ”Kvantitativa import /export restriktioner samt åtgärder med
motsvarande verkan skall vara förbjudna mellan medlemsstaterna.”

(Miljö- och konsumentinformationsregler faller under sådana ”åtgärder
med motsvarande verkan”.)
dvs - Vill du att enskilda länder ska hindras gå före med lagar om miljökrav och krav på konsumentinformation på varor?


Ur EU art 48.5
: ”Om … en eller flera medlemsstater har stött på problem med nämnda ratifikation skall Europeiska rådet ta upp frågan".
Det problem man talar om i texten, är att folken kan rösta emot = ”fel”.



Sammanfattningsvis kan man säga detta om Lissabonfördraget. (lite spekulation, jag har iaf inte hittat ett avsnitt i fördragsdjungeln som hittills motsäger min slutsats)

Om ett enskilt land ställer till med problem efter ratificeringen, kan (och får) vissa, ej folkvalda, tjänstemän inom EU-byråkratin ändra på dessa beslut utan öppen diskussion eller omröstning oavsett om det enskilda landet har folkomröstat i frågan.




Vad skrivs det om på andra ställen så här på torsdagsmorgonen?

Jinge har problem med norska. (ps.  trillebår = skottkärra)

SvD berättar att Mona faktiskt hade mandat att hänga av vänsterpartiet, men det mandatet togs bort i samma sekund som hon uttalade det, allt för att sätta dit henne.
Detta enligt Nalin Pekgul, s-kvinnornas ordförande.

Flygbolaget Sterling begärde KK igår, jag ställer mig frågan hur man med berått mod kan fortsatta kränga biljetter ända fram till samma dag som konkursen inträffar?

HAX berättar att Max  Andersson (EU-parlamentariker Riksdagsledamot för vänsterpartiet Miöjöpartiet) kräver korten på bordet från regeringshåll om Telekompaketet.
(det blev lite fel där, tack för rättelsen Max)

Jens O bloggar även han om ämnet telekomlagen.



pingat på intressant.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,










Sen vill jag bara påminna om mina åsikter vad gäller argumentet "Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta / Har du inget att dölja" och jag gör det med denna bild:

 

Kommentarer
Postat av: Mike

Har massoe och dölja och det förblir mitt privatliv.



Vill någon något annat så kan jag göra en påhälsning hos den personen med.



Bra mycket modigare och rättfärdigare.



Passiva outbildade muppars åsikt ska fanimig inte ha den rätte att påverka mitt privatliv.



Nackskott ska dom ha rakt av.



Indoktrinerade muppar

2008-10-30 @ 08:26:31
Postat av: Lars-Erick

Mike, ditt språk gör att FRA-kramare antingen anser att du är en osnuten tonåring eller så en presumtiv terrorist och alltså motiveras därigenom deras många kontrollagar. Sorry. Vi har all rätt att vara negativa till kontroll, men vi ska inte ge dem argument emot oss.



Betr Tolgfors, jag har naturligtvis snabbt skickat ett mail där jag kräver ett RIKTIGT svar på mina konkreta frågor. För säkerhets skull inte bara åberopad tidigare mail, utan med frågorna inkopierade även i "påminnelsemailet". Vi får se vad som händer...



Och som framgår av en annan bloggpost igår så finns det faktiskt folk i riksdagen som tänker kolla upp vad som händer med de 15 punkterna.

2008-10-30 @ 09:49:47
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Mike

Anse och tro kan man göra för sig själva.



Kramarna får tro vad dom vill ,, jag stödjer inte våldtäckter och massmord iallafall med min okunskap.



Låt dom leva i sin myspys slav bubbla folket håller på vaknar iallafall.



I den nya generationen finns det många som inser vad som pågår och inte är rädda för rättfärdighet och sanning.

2008-10-30 @ 11:38:46
Postat av: Max

Det finns ett litet sakfel i näst sista stycket. Max Andersson är inte EU-parlamentariker för v, utan riksdagsman för miljöpartiet.

2008-10-30 @ 12:47:31
URL: http://maxandersson.nu
Postat av: scaber nestor

@ Max

Tack Max, det är ändrat.





@Mike.



Jag har varnat dig för ditt språkbruk en gång tidigare, en gång till och jag stänger av dig från kommentarsfältet i en månad.

Upprepas det efter den avstängningen blir den permanent.

2008-10-30 @ 15:26:41
URL: http://scabernestor.blogg.se/?tmp=30070921
Postat av: Bjorn

Ja, om hon blir statsminister då får sverige många dåliga beslut

hon är inte ens kvinna - en hybridform

2008-10-31 @ 11:27:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0