FRA säljer rådata och EU ska bedriva byteshandel med personuppgifter.

I FRA - tre bokstäver som skakade (skakar imo) Sverige presenterades det att FRA säljer information till andra stater, löpsedlar och artiklar presenterar det som "säljer till diktaturer".
Jag är mer oroad över att det är rådata.

Rådata är enligt mig helt obearbetad data, i det kan alltså allt ingå:
Löneuppgifter, lösenord, bankkoder, vanlig post och personuppgifter om precis vem som helst av oss.

Och som jag anser att det framställs som, även från FRA, är det inte så mycket om att skydda Sverige utan att bibehålla Sveriges ställning som underättelseland.
Att det är från oss som andra länder hämtar info .

Jag ser inte direkt nyttan annat än att det handlar om ett rent självändamål för vår underättelsetjänst att få leka med dom stora pojkarna.
Så mycket för Sveriges säkerhet alltså, snarara inbjudningar till "hemliga klubbens årsmöte, vi bjuder på kaka och kaffe"


Hur detta ska gå till i EU presenteras av Björn von der Esch och Sören Wibe, vice ordförande och ordförande i Junilistan. (Björn är med i morgondagens "Hoppets Demonstration") i dagens Aftonbladet debatt.

EU-länder vill ha ett utbyte av personuppgifter mellan de olika underrättelsetjänsterna, och andra säkerhetstjänster ska då få ta del av FRA:s spaningsresultat.

Sverige ska också kunna få ut uppgifter om svenskar som svenska staten inte får spionera på själv - men som andra länder kan avlyssna åt oss.

Detta har pådrivits av bla Beatrice Ask och som det sägs i debattartikeln.

EU används på detta sätt för att kringgå svenska lagar. Denna taktik har tidigare använts av tidigare justitieministern Thomas Bodström. När han inte skulle kunna driva igenom en lag om datalagring med en öppen debatt i den svenska riksdagen vände han sig till EU.

Där initierade han själv frågan, men när lagförslagen senare kom upp i EU-nämnden presenterades det som ett initiativ "av EU". Nu heter det datalagringsdirektivet och riksdagen ska ta ställning till det i höst. I EU-parlamentet röstade socialdemokraterna mangrant för förslaget.



Jag vill veta från regeringshåll varför de betraktar sin egen befolknings personuppgifter som en handelsvara.

Är det detta vi har reducerats till i maktens ögon, en vara att köpa och sälja?



pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,




Agenda igår var bra, var stor humor när två partisekreterare, Per "låt oss kalla det antiterrorlagen istället" Schlingman (m) och motsvarande hos (fp) försöka komma undan.

Schlingman agerade som en riktig politiker, svarade på en fråga som aldrig ställdes och svamlade bort följdfrågorna.




Amanda Brihed tar striden mot Fredrik Reinfeldt


Jag väljer att vara fri snarare än rädd. Jag väljer att leva i en fungerande demokrati. Jag väljer att betacka mig alla försök att göra sveriges till en repressiv statsmakt av ett slag vi sällan skådat i resten av världen fram till idag.

Jag väljer att ställa mig bakom flyktingar, utländska medborgare, hbt-personer, jurister, religiösa förbund, jurister, med flera som idag anser att detta är till skada för individen såväl för gruppen.

Nej, det finns bara en sak att göra:

Med en enda dag kvar till den stora demonstrationen i Stockholm, Göteborg och Malmö imorgon sluter jag återigen upp med den övriga kören och ropar efter ansvarstagande.

Jag tar striden. Jag utmanar dig. Jag är beredd att fortsätta till tidernas ände...

Riv upp! Gör om! Gör rätt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej,

Du får ta bort www i länken till svt för att den ska fungera.

1246551&lpos=rubrik" rel="nofollow">http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1245479&lid=puff1246551&lpos=rubrik

2008-09-15 @ 11:00:40
Postat av: Lars-Erick

Instämmer till 100% !

Mycket bra program, även om det mesta inte var nytt.

Men - sakligheten var mördande effektiv.

De sökte vara objektiva, vilket retade en del FRA-kramare, men fakta som kom fram för även en större allmänhet måste ha givit en chockverkan för många.



2008-09-15 @ 11:19:24
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0