Jasså, författarnas åsikter var inte dyrare än så...

Första "fildelningsfallet" blev en person som påstås ha fildelat 2000 ljudböcker och helt plötsligt förstår man varför vissa författare gråtit ut i pressen i några månader.
Lite övertygande tillsammans med "men ni får första fallet så får ni vara med i morgonsoffor igen och berätta hur fattiga ni är". och ett löfte om att blir personen fälld får de varsin check på [insert valfritt belopp].



Sedan mänskligheten kom på att gammaltestamentliga straff inte var att föredra så har aldrig ett "brottsoffer" fått vara den som utreder.
När en familjemedlem till en polis drabbas av ett brott får inte den polisen delta i förundersökningen för att den anses som icke objektiv.
Ett brottsoffers enda rättighet (och skyldighet) har varit att anmäla brottet , sedan ska staten som enda utdelare av straff utreda om brott begåtts.

Detta har nu ställts helt över ända då brottsoffret helt plötsligt är den enda som ska utreda (det påstådda) brottet, den enda som ska ställa fram bevisning inför domstol, utan krav på objektivitet, bara brottsoffrets ord och (påstådda) bevisning ska numera räcka för att tvinga en privatperson att sätta större delen av en årsinkomst på spel för att bevisa sin oskuld.

Detta mot en part som har resurser avsatta i mångmiljardklassen.



Nu räcker det, jag har bättre saker att spendera mina pengar på än gnällspikar vars böcker, filmer och skivor inte förtjänar att stå i min bokhylla längre.

Min sista inköpta bok blev Lee Child's "Hetta".
Sista CD-skivan minns jag inte, kan ha varit en samlingsskiva med dödsmetall.
Sista DVD'n blev "Hellraiser"-boxen
Sista biobesöket blev "Låt den rätte komma in".
Sista magasinet blev senaste numret av King Magazine.
Sista (köpta)papperstidning blev gårdagens Sydsvenskan.


Kort sagt, upphovsrättsindustrin ska inte kunna lobba in pisslagar med hjälp av mina pengar.


SvD, DN, DN2, AB, DN3, SvD2, Hax, Expr, FarmorGun, Kristoffer, Min luktar oxå, Kjellberg, Stormhierta, Tommy, Camomilla,

Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anaïs

Jag lyssnar hellre enbart till fågelsång och roar mig hellre med kasperdockor på mina egna händer, än att jag ger en ytterligare en krona till underhållningsindustrin.

2009-04-01 @ 19:16:25
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: Mike Den Modige MEd CIVILKURAGE

FUCK ALLA POLITIKER SKJUT DOM NU.



http://infallsvinkel.wordpress.com/2009/04/01/lackt-dokument-om-acta-skandal/



NACKSKOTT.



RIV RIKSDAGEN OCH INFÖR DIREKT DEMORKATI NU INNAN DET ÄR FÖRSENT.



GRILLA SVINEN.

2009-04-02 @ 00:01:35
Postat av: scaber nestor

Lite över gränsen där mike, tona ner det lite så kommer det igenom.

2009-04-02 @ 00:07:00
Postat av: Jens O

Håller med Anaïs, det finns bättre sätt att spendera pengarna på.

2009-04-02 @ 02:15:19
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Dennis Nilsson

"Sedan mänskligheten kom på att gammaltestamentliga straff...."



Detta var mycket bra uttryckt. Det argumentet var det bästa jag sett. Så självklart när man läser det.

2009-04-02 @ 03:12:22
URL: http://dennisstartrek.blip.tv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0