Självklart ökar antalet europositiva, 9 av 10 artiklar om EMU är positiva till ett byte.

Klart som fan att det helt plötsligt ska folkomröstas igen om euron, nu när media äntligen vänt opinionen.

Jag skummar igenom nät-tidningarna dagligen och jag kan inte visa statistik på det, men i riksmedia är det min uppfattning att europositiva artiklar har fått mycket mer spaltmeter i EMU-frågan.

Det kanske var för uppenbart förra gången när Svenskt Näringsliv öppet gick ut och stöttade Ja till Euro-kampanjen med enorma summor och trots allt så vann förespråkarna för egen valuta.


Nu är det bara ledarskribenter, journalister och ekonomiprofessorer som uttalar sig och då är det lite mer trovärdighet, men jag kan inte låta bli att ställa frågan till mig själv varifrån deras senaste julbonus kom.
Att Bonnierfamiljen har sina fingrar i de flesta nyhetsredaktioner är ingen hemlighet, inte heller att de har stort inflytande i Svenskt Näringsliv.

Dessutom, vilka ekonomer var det som orsakade krisen till att börja med?
Kvartalskapitalismens ansikte visar sig inte denna gången, men var så säker ppå att det döljer sig i skuggorna.


Men visst, i recession är det en riktigt bra ide att binda upp sin valuta mot länder vars ekonomi är ännu sämre och har långt fler arbetslösa.
Jag menar, vad skulle kunna gå fel?


DN, SvD, SvD2, Expr.



Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hans J

Man måste få stopp på fokus på internet och storebrorssamhällets inmarsch. "En kamera i varje sovrum". Då viftar man med andra handen för att förvilla. (finfint knep - funkar varje gång!)



Etablisemanget folkomröstar tills man får som man vill. Man hade folkomröstningar hela tiden i Tyskland under 30-talet: "Godkänner ni regeringens politik?" med jätte-JA i mitten och ett litet nej i ena hörnan av valsedeln. Vadå ingen demokrati?!?!?



Får man inte prenumerera på dina kommentarer?

2009-04-20 @ 08:03:54
Postat av: scaber nestor

Jag vet faktiskt inte varför man inte kan prenumerera, hittar ingen inställning till det heller.

2009-04-20 @ 09:14:01
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: G-Town

Ska vi påtvingas EMU nu också? Fy fan.

Vi borde gå ur EU fullständigt, totalt slöseri med pengar som bara ger oss idiotiska direktiv, centralstyre (med all makförskjutning från vanligt folk till en politisk "elit" det innebär) och lönedumpning.



Men det är klart, det är ju sånt våra idiotiska politiker vill ha..

2009-04-21 @ 00:43:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0