Tack och hejdå LastFM - LastFM Ty BB cya...not.

För någon månad sedan fick jag reda på att LastFM funderade på att börja kräva betalt för sin gratistjänst, jag bloggade upp det lite tillsammans med ett stort antal andra och samtidigt så hade debatten i andra länder blivit så hård att LastFM beslutade att vänta med det.

Men nu är det alltså genomdrivet.

Kort sagt.

LastFM's ägare ansåg att de inte tjänade tillräckligt med pengar utanför Storbritannien, USA och Tyskland och därför ska invånarna i alla andra länder diskrimineras genom att samma utbud som de tidigare nämnda länderna får gratis ska nu vi betala för.


Detta är oacceptabelt och jag stänger härmed ner min LastFM-sida och jag uppmanar alla att göra detsamma.


Antingen så ska alla betala abonnemangsavgifter eller också ingen.
Jag är så jävla trött på denna industri som får speciallagar skrivna för att rädda sina egna utdaterade affärsmodeller men som inte skulle klara av att göra ett användarvänligt koncept som gällde alla oavsett var de bor om de så hade en pistol mot tinningen.

Jag hade gärna ställt upp med en månadsavgift för grundkonceptet är faktiskt bra, men inte när det går till på det här viset.
Då väntar jag hellre på nästa tjänst som dyker upp som faktiskt har respekt nog att behandla alla användare lika.


Facebook-grupp skapad.


About one month ago I learned that LastFM thinking of starting to require payment for their free service, I wrote about it and som did numerous of others and LastFM decided to porspone the decision.

But now it is implemented.

In short.

LastFM's owners felt that they did not earn enough money outside the UK, USA and Germany and therefore, the inhabitants of all other countries are to be discriminated against when charged a fee for a service UK/US/Ger can have for free.


This is unacceptable and I hereby closes down my LastFM page, and I urge everyone to do the same.



Either all should pay subscription fees or none.

I am so fucking tired of this industry, which get special laws written to save their outdated business models, but that would not be able to make a user-friendly concept that all can be a part of no matter where they life if their life dependent on it.

I would gladly put up with a monthly fee for the basic concept is actually good, but not when it goes down like this.
Then I would rather wait for the next service that comes up that actually has respect enough to treat all users equally.




Facbook-group created
.


billboard, Pocket, Yuval ararat, the world wont listen, music ally, record industry blues, SvD, Metro, Guardian UK, BBC News, Ars Technica, DN.
Softtype, TKJ.

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Henrik Ström

Jag gör likadant. Mitt last.fm-konto raderas. Men det är inte utan en tår i ögat.

2009-04-25 @ 12:08:24
URL: http://www.valleballong.se/valleballong
Postat av: Stoffe

Gjorde just slut med Last.fm ...

2009-04-25 @ 14:47:36
URL: http://www.b19.se/blog/kakbit/
Postat av: m00ns

Blir väl upphovsrätts taliban iom det här men.

Det som slog mig var att LastFm är ett privat företag som troligen pressas av medieindustrin. Som vill ha betalt "per exemplar" och kanske har inte lasfm fått den respons och reklam finaniering som behövs i de mindre länder de nu måste ta ut betalning ifrån?

Så ditt beslut att bojkotta lastfm kan nog anses vara din rätt. Men du ska nog inte lasta dom för att de tvingas ta betalt. De som ska ha skit är de som tvingat fram det här om det nu är så att det är medieindustrin som kräver det så ska de ha skiten.



Jag gissar förstås vilt för jag saknar rllevant info. Men tror mitt antagande är någorlunda riktigt och den som vill vara säker kan nog maila lastfm.

Du vet väl som jag att olika länder har olika sätt för att täcka kostnaderna för vad som spelats. och det är inte små smala genre som får pengarna utan mest spelade totalt.



Sen kassettskatten 313miljoner

Stim 1.047 miljarder 2007.



mvh

2009-04-26 @ 04:01:52
URL: http://m00ns.blogspot.com/
Postat av: Populisten

Lite långsökt kanske men detta påminner mig om när ett antal amerikanska kreditkortsföretag fick för sig att införa en avgift på att betala räkningarna i tid. Företagen hade nämligen insett att de tjänade alla sina pengar på de ränteintäckter och straffavgifter de hade på sena betalningar. Sålunda var kunder som skötte sig olönsamma och så kan man ju inte ha det... Eller?



Hur det hela slutade förtäljer inte historien, men låt oss gissa att marknadskrafterna gjorde att skötsamhetsavgiften sakta somnade in.

2009-04-26 @ 12:21:10
URL: http://populisten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0