Be mig dra åt helvete innan jag hälsar er välkomna dit. (Det digitala testamentet)

Mymlan skriver om det digitala testamentet efter en diskussion på twitter.
Mary får tydligen fortfarande upp Alter Ego som vänförslag på facebook.

För de som inte vet vem Alter Ego var så får ni söka på knuff eller liknande, då får ni fram det stora antal bloggare som beskrivit sin saknad efter en av de största bloggarna i Sverige någonsin.
Jag håller med Mymlan när hon beklagar att Alter Ego-bloggen inte finns kvar, fruktansvärt många texter som borde bevarats till eftervärlden, inte minst som ett nutidshistoriskt dokument, är nu borta, Internets minne är inte obegränsat.

Men jag förstår varför, som barn till ett canceroffer vet jag själv inte om jag orkat se min mors texter och se alla välmenande ord, om det nu är barnen som valt att ta bort bloggen.

Alla har inte haft förmånen att få en del av sina texter publicerade i riks- och lokalpress, vilket per automatik gör att det sparas i viss mån, men de är inte lika personliga som de texter jag själv väljer att publicera här på bloggen.
Därför är det viktigt för mig att denna sparas så länge det är möjligt.


Mitt eget digitala testamente får bli detta. (ska skrivas på webwill när den tjänsten kommer igång)



Det jag skriver här på denna bloggen vill jag ska bli bevarat till eftervärlden som ett historiskt dokument.
Jag vill att kommentarsfältet stängs, den som vill beskriva sin eventuella saknad över mig får helt enkelt bilda en facebook-grupp eller skapa en hemsida.

Mitt facebook-konto ska också låsas för kommentarer, liksom mitt myspace-konto, mitt konto på helgon.net och likström.

Mina mailkonton skiter jag i, det är mestadels skräp där ändå.

De grupper (mer eller mindre konfidentiella) på nätet jag är medlem i får gärna komma ihåg mig genom en liten runa, men jag tror det är en bra idé att ta bort mina administrationsbefogenheter :)




Rent fysiskt vill jag inte hamna på en kyrkogård eller en kristet driven minneslund.
Begrava kroppen hel tvivlar jag på är miljömässigt möjligt, frystorka mig, källsortera bitarna och det som blir efter det kvar får väl slutförvaras i ett bergrum nånstans :)
Vill du mig väl, döp ett berg efter mig, eller en stjärna.

Kom ihåg mig för den jag var, skapa ingen drömbild, jag har fel och brister som alla andra och ser man till mitt förflutna borde jag knappt vara vid liv.


Slutord:
Hade ni inget att säga till mig i livet så låt bli att tala för mig i döden.
Så be mig dra åt helvete innan jag hälsar er välkomna dit ;)








Fler som skriver om sitt (eventuella) digitala testamente:
Tankar i lösvikt, sjumilakliv, Kjellberg, Gottlieb, Bisonblog, Enligt min humla, annieellen, Bokmal, SydSv, Pysan, maleandro.

Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du saknar Alter Ego.. Hon kallade sig för Alma Mater på Aftonbladet när hon bloggade där och jag först fick kontakt med henne..

Här kommer länken till hennes blogg där:

http://blogg.aftonbladet.se/252/

Mycket tänkvärda texter där också.. men så gav hon sig ut i den större bloggvärlden och skapade en blogg på worldpress.. innan hon gjorde sin egen domän... Här hitta du den bloggen:

http://respons.wordpress.com/



Jag hoppas att jag gläder dig med att i alla fall ha dessa texter skrivna av Alter Ego.. och i så fall så blir jag glad att jag har kunnat glädja någon...



Många Kramar

Pysan

2009-08-01 @ 13:10:31
URL: http://pysan.wordpress.com
Postat av: mymlan

Det är inte barnen som valt att ta bort Alter Egos blogg, hon ville ha den kvar men den försvann på grund av obetald räkning till webbhotellet. Som barnen trodde var betald. Allt enligt Tonårsmorsa.



Verkligen trist och ännu ett argument för att skriva digitalt testamente i någon form...

2009-08-01 @ 13:43:37
URL: http://mymlanthereal.wordpress.com
Postat av: scaber nestor

Det är en viss risk i att utnyttja ett webbhotell.

Läge att spara texterna på disk och på papper kanske....

2009-08-01 @ 16:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0