Privatperson lämnade in försvarets borttappade USB-minne, dömd för "vårdslöshet med hemlig uppgift."

Ärligt talat, vad i h-e är det med svenskt rättsväsende?

Vi har domare som ligger med upphovsättsindustrin, Hovrättens ledamöter får inte ställa uppföljande frågor till vittnen (bara kolla dygnslånga inspelningar), politiskt ditsatta nämndepersoner sitter och sover i rättsalen.

Och nu detta.

Hade jag inte scrollat ner på AB's sajt hade jag missat notisen om hemliga försvarsuppgifter som är på avvägar och längst ner i den texten läser jag detta:
(uppdatering, något som uppmärksamma läsare visat så påstår AB att USB-minnet lämnades till dem, denna uppgift finns ingenstans annars att finna, all annan dokumentation visar att USB-minnet överlämnades till en av FMV anställd person.)



I januari 2008 lämnade en person in ett upphittat USB-minne med militära handlingar till Aftonbladet.

Minnet, som hittades på ett bibliotek på Stockholms universitet, innehöll sekretessbelagda uppgifter och i men bedömningen ansågs handlingarna som kunna utgöra "ett icke obetydligt men för landets försvar och rikets säkerhet"

Senare gjordes en polisanmälan och det väcktes också åtal. Mannen dömdes för vårdslöshet med hemlig uppgift.



Varför är inte detta en nyhet av dignitet?
En person som gjorde sin plikt och lämnade in dessa blir alltså dömd för att han gjorde det.

Här är ett tips.

Om ni hittar ett USB-minne från försvaret eller annan myndighet, eller borttappade hemliga dokument, skicka dom till mig så lämnar jag in dom.


Som halvoffentlig person och ett stönlägg och bråkmakare av rang kommer jag säkert också att bli dömd, men jag kan garantera att det inte kommer att ske i tysthet.


Här skriver jag om fler borttappade handlingar.


Uppdatering*
WitchBitch skriver en riktigt bra fråga på sin blogg:
Varför hade en FMV-anställd med sig ett USB-minne fyllt till bredden med försvarshemligheter till ett torg i Stockholm?

Min följdfråga blir:
Kanske var så att fel person "hittade" det?

 

 

 

Uppdatering2*

I artikeln står det helt klart att han lämnade USB-minnet till Aftonbladet, men andra källor säger att han återlämnade det direkt till FMV.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1605950/forsvaret-vill-ta-hans-dator

 

I slutet av maj såg Niclas Jornées pappa Kenneth Nygård hur en cyklist tappade ett USB-minne vid Nybroplan i Stockholm.
Till Niclas Jornées stora förvåning innehöll fickminnet hemligstämplade dokument från försvarets materielverk, FMV. Han var noga med att inte klicka på de sekretessbelagda handlingarna.

Hämtade minnet

- Men jag hittade ett namn på en föredragshållare som jag ringde, berättar han.
Mannen hämtade fickminnet och där trodde Niclas Jornée att saken var ur världen.



 

Vilket är rätt?

 



Pinged at TwinglyIntressant 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Egil

Sedan när är det aftonbladet man lämnar upphittade saker till?

Han skulle väl lämnat minnet till bibliotikarien eller polisen.

Nu ville han väl få en belöning av AB för att han kommer med något han hoppas ska bli ett scoop.

Tycker inte synd om honom i detta fall.

2009-08-21 @ 22:34:09
Postat av: Egil

Kom att tänka på en större skandal i detta ärende.

Hur fick åklagaren reda på vem det var som lämnat in det till aftonbladet?

Källskyddet?

Har Aftonbladet röjt en källa?

Där har du något att uppröras över!

2009-08-21 @ 22:41:49
Postat av: scaber nestor

Ingen lämnade det till Aftonbladet.



Han lämnade det direkt till FMV (Försvarets MaterialVerk)

2009-08-21 @ 22:48:58
Postat av: Mikael Nilsson

Du citerar:



"I januari 2008 lämnade en person in ett upphittat USB-minne med militära handlingar till Aftonbladet."



så man undrar lite vilket som är rätt...

2009-08-21 @ 23:11:19
URL: http://minimaliteter.blogspot.com
Postat av: anki/barbakvinna

killen som lämnade in fick erbjudande om en ny dator...



- Ja tack gärna hade jag sagt, det finns ju lösa hårddiskar för bilderna.



Ser det mer som en belöning än som ett straff..



Så min eventuellt upphittade dator får du inte roffa åt dig belöningen för ifall det skulle hända.



Men rubriken och artikeln kommer jag väl ihåg så visst var det stoff när det skedde.



Missade du den?



Tur att man kan hitta gamla artiklar som gått en förbi tidigare..

2009-08-21 @ 23:37:51
URL: http://blogg.aftonbladet.se/961
Postat av: scaber nestor

Skumt minst sagt, andra källor i ämnet säger att han lämnade det till FMV, ska forska vidare.

2009-08-22 @ 00:10:12
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

Det verkar som Aftonbladet är den enda tidning och källa som hävdar att USB-minnet lämnades till dem.



Tidningsanka?

2009-08-22 @ 00:14:22
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Per Hagwall

Artikeln i AB är uselt skriven. Det går inte att räkna ut vem som dömts. Det kan ju faktiskt vara den som tappade handlingarna, inte den som hittade dem.

2009-08-22 @ 10:57:24
URL: http://www.hagwall.nu
Postat av: scaber nestor

@Per.

Exakt.



Men det senaste jag hörde om denna historien så var det just upphittaren som blev anmäld.



Aftonbladet borde lära sig av bloggsfären och länka så man får bakgrundshistorien.

2009-08-22 @ 14:54:32
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: anki/barbakvinna

Gissningar igen Scaber Nestor Källhänvisning är en bra sak att ta till när man vill få mer krut till sina gamla nyheter...

2009-08-22 @ 19:25:30
URL: http://blogg.aftonbladet.se/961
Postat av: scaber nestor

@Babarkvinnan.



Återigen ber jag dig att läsa noggrannare, jag länkar till Witchbitch som i sin tur har direkt källa iom att den anklagade skriver i hennes kommentarsfält.



Jag förstår att du vill gotta dig i att jag gör misstag, alla gör det då och då.



Men jag tänker inte ödsla tid på falsk ödmjukhet när jag säger att jag är en av ganska få som klarar av att erkänna det.



Försök själv nån gång.

2009-08-23 @ 00:19:48
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Egil

När man läser Expressens artikel blir storyn bra konstigt!

Ljuger Aftonbladet?

Eller är det 2 olika historier?

@ Scaber nestor: du brukar ha rätt i det mesta men grotta lite mer i denna, innan du dömmer.

@ per Hagwall: long time no se! say hallo to your brother!;-)

2009-08-23 @ 02:02:20
Postat av: Egil

Undrar fortfarande hur det är med källskyddet hos Aftonbladet?

Har de lämnat ut sin källa?

Svårt att tänka mig att någon som hittar ett usb-minne på gatan eller på Biblioteket (?) och lämnar in det till polisen eller ägaren kan bli dömd, hur tänker åklagaren då?



Men om man lämnar det till Aftonbladet i hopp om att det ska publiceras och man ska få en belöning för det, så är det en helt annan sak.

Har då Aftonbladet röjt sin källa frivilligt? eller har FRA snokat rätt på källan?



Det stinker så rota gärna vidare!

2009-08-23 @ 02:22:03
Postat av: Jocke

Om det som står i expressen är rätt så är ju domen helt vansinnig! Sveriges rättsystem i all ära... ;P

2010-03-03 @ 09:57:45
URL: http://www.axonprofil.se/usb-minnen/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0