Inga plattor under granen! (julkampanj mot IPRED)

Ja för fan, det kör vi på!!

I protest mot de senaste domsluten i tingsrätterna där upphovsrättsindustrin på veka grunder försöker få ut identiteten på personer bakom vissa IP-nummer samt mot IPRED-lagen kör vi igång "Inga plattor under granen"-kampanjen.

Den går (för mig) ut på att man inte köper några och aktivt undanber sig julklappar innehållande CD-skivor, DVD's, biobiljetter, ljudböcker och andra format där upphovsrättsindustrin har sitt grepp om, samtidigt som man rekommenderar inköp av de kulturyttringar där artisterna åtminstone får en skälig del av inkomsterna.

Rösta med plånboken, inga plattor under granen i år.

Kopiera och publicera på era bloggar så länkar jag tillbaka i uppdateringen senare i veckan!

(nu också ett fb-event)


Länka till varandra också.


Länk-kärlek är en digital kram.


Detta är vad man ska och inte ska ge bort i jul!

Från olofB's blogg.



 


Alla tre bilderna har CC_BY_SA-licens. Det betyder att du kan kopiera, återanvända, remixa som du vill, men lämna länk till källan.




Det är inte första gången bloggsfären kört en sådan kampanj, senast såg den ut så här:

 

Three week Global media-boycott / 3 veckors global köpbojkott mot media-industrin  / drei vochen medien boycottieren / trois semaines de boycott des médias / três semanas de mídia boicote / tres semanas de boicot a los medios de comunicación



Nu kör vi en bättre kampanj, att bara berätta vad folk INTE ska göra är så negativt.
Så nu visar vi på positiva alternativ där artister, konstnärer, skådespelare och andra kulturarbetare får en större del av kakan, jämfört med de slavkontrakt upphovsrättsindustrin står för.



Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: manen

bränner ihop en skiva till kusinerna

2009-12-09 @ 06:32:08
URL: http://8thsymphony.com
Postat av: scaber nestor

@manen



host kanske inte riktigt det som kampanjen är ute efter.

2009-12-09 @ 11:50:11
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Johan

Slutade själv att konsumera kultur där pengarna trillar ner i fel fickor för något år sedan. Känns bara absurt att vara med att sponsra en verksamhet som helt går isär med mina värderingar.



Hoppas att många tar till sig av denna kampanj!

2009-12-09 @ 17:22:47
Postat av: scaber nestor

Hoppas jag med :)

2009-12-09 @ 17:31:19
Postat av: Jed

Scaber Nestor,

Vad tycker du om inspelning av konserter, teater- och operaföreställningar och digital spridning av dessa inspelningar utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd?

2009-12-09 @ 17:43:21
Postat av: scaber nestor

@Jed.



Inget.

2009-12-09 @ 18:45:57
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Jed

Tycker du det är ok att spela in och sprida?



Vad gör du om operan och teatern stämmer de personer som spelat in och sprider?

2009-12-09 @ 22:07:54
Postat av: Andreas

Det här slår lite fel. Jag håller med i sak, men jag siktar in mig på att inte lägga kommersiella plattor under granen. Jag kan inte se vad som skulle vara fel med att ge plattor med icke-kommersiell musik som julklappar. Det har jag gjort i mer än 10 år, och det är något jag ofta tipsar andra om. Sök fram 50 bra icke-kommersiella artister som VILL se sin musik spridas fritt, bränn ihop en bra blandning - utifrån vad mottagaren tycker om för musik. Slå in paketet och lägg plattan under granen.



Det kostar nästan ingenting. Artisterna uppskattar det. Skivindustrin går miste om försäljning - och får dessutom en extra dos av hälsosam konkurrens från nya och okända artister. Mottagaren får ny musik och därmed möjligheten att upptäcka såväl den stora världen av icke-kommersiell musik på nätet - liksom enskilda artister.



Jag bidrar gärna med såväl musik, som tips om band och artister som gärna skulle vilja bli julklappade - speciellt om det sätter en känga i baken på den bransch som ständigt motarbetar konkurrensen från den fria nätmusiken. :)

2009-12-10 @ 01:10:38
URL: http://purevolume.com/andreasviklund
Postat av: scaber nestor

@Andreas.



Jag förstår vad du menar Andreas och självklart har du rätt.

Men man är lite tvungen att vara generell när man startar dessa kampanjer.



Lägg upp lite länkar så jag kan lägga upp dem i ett senare inlägg.



@Jed.



Nu är du bara tråkig, ledande frågor av det slaget visar att du inte vill ha en diskussion, bara få fram en åsikt.



Så fram med åsikten istället för att snosa runt det som katt runt het gröt.

2009-12-10 @ 01:48:16
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Jed

Min åsikt är att man inte ska fildela.



Min fråga till dig är, tycker du det är ok att videoinspela teater- och operaföreställningar som man besöker och fildela dessa? Tacksam för svar på tredje försöket.

2009-12-10 @ 12:16:53
Postat av: Åke Forsmark

Om man inte vill att "upphovsrättsindustrin" ska ha några pengar så är det väl bara att låta bli att konsumera deras produkter helt och hållet? Att använda produkterna men smita undan betalningen är ju bara hyckleri.

Postat av: Panterdjuret



Till Åke och Jed:

Står väl ingenstans i inlägget att man ska fildela eller sprida saker man inte har tillåtelse att sprida. Snarare försöker det ge konstruktiva förslag som alternativ till fildelning om man ändå vill ge vänner och bekanta musik och kultur i julklapp.



Själv köpte jag aldeles nyss en CD, men det är från en vän i Österike som gör musik och fixar själv. (Att de lägger upp musiken och konsten till textfoldern gratis och att jag redan lyssnat på musiken i flera månader var inget hinder för mig att lägga ut 30 dollar på en tryckt skiva nu när jag ändå kunde. Vet man att pengarna kommer till nytta. Ju färre inblandade; desto mer pengar per person.)



God eftermiddag/afton till alla.



/Pao

2009-12-11 @ 19:08:30
URL: http://blog.panterdjuret.nu
Postat av: scaber nestor

Tack Pao, slapp jag berätta det uppenbara.



Tyvärr är det svårt för en del att läsa innantill.

2009-12-11 @ 21:31:26
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Panterdjuret

Scaber: Ingen fara på nosen. Blev bara lite konfunderad där. Var ganska underliga, irrelevantheter, så var tvungen att säga ifrån. :/



Ha en trevlig kväll. :)



/Pao

2009-12-12 @ 02:27:16
URL: http://blog.panterdjuret.nu
Postat av: iden

Varför inte införa en "utläppsrätt" när det gäller skivköp. Som i mitt fall, barnet vill ha Idolskivan. En "piratkompensation", man betalar in en summa till Piratkampen för varje köpt skiva som man egentligen inte vill köpa.



Man "piratkompenserar" om man nu absolut måste köpa en skiva?

2009-12-12 @ 10:35:52
Postat av: Anon

Jag har slutat konsumera alla produkter med kopplingar till RIAA och MPAA (mfl) efter att ha fått veta om all skit de ligger bakom. Därmed så blir det självklart inga julklappar till någon från dem. Men en sak är lite olycklig med denna kampanj måste jag säga. Det är att musikcd inte är lika med RIAA, det finns ju en massa musik på independent bolag. Det går att kolla på riaaradar.com om skivan man vill köpa är utgiven på ett RIAA-bolag. Det är dock lite svårare för filmer för där måste man kolla bolag på imdb/amazon sen undersöka om det har kopplingar till MPAA.



Det finns dock en sak som är positiv med att strunta i att köpa cd/dvd/blu-ray skivor och det är att man spar på resurser och minskar utsläppen. Det är därför ändå bättre att tex skaffa en konsertbiljett istället för en cd i julklapp.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0