Anna Högberg ger ut sin bok "Fredens Pris" under Creative Commons - Ni vet, den världsomspännande upphovsrättslicens moderaterna inte känner till.

I Anna Troberg läsvärda inlägg om moderaternas utspel om upphovsrätt hittar jag Anna Högbergs kommentar.

Gissa om jag blev glad när jag ser att hon släpper sin bok "Fredens Pris" under creative commons-licens :)



Så här skriver hon på sin hemsida:

"Detta blir min julklapp till alla som gillar fantasy eller är nyfikna på genren. Boken ges ut under en creative commons-licens, vilket innebär att den får distribueras fritt i oförändrad form för icke kommersiella syften så länge jag är angiven som upphovsperson. Det innebär, i klarspråk, att du får göra så många kopior du vill och skicka till vem som helst, så länge du inte ändrar någonting i texten.

Jag vill helt enkelt slå upp portarna och bjuda in er i den värld jag har skapat.  Jag vill inte fortsätta vänta år ut och år in på att någon ska säga att det är okej. Jag skrev inte alla dessa ord bara för att låta dem skrumpna ihop i en digital byrålåda tillsammans med de författardrömmar som jag har haft så långt tillbaka jag kan minnas, bara för att fantasy är en så liten genre i Sverige att få förlag är intresserade av att satsa på nya svenska författare.

Framtiden skapar vi här och nu, och du får själv avgöra om du tycker om det jag har skapat.

Jag önskar en god jul och trevlig läsning!"



Jag föreslår att ni gör julens goda gärning genom att ladda hem boken och sedan (eller innan) lämna en summa på hennes paypal-konto: [email protected]

Sen kan ni faktiskt köpa pappersboken när den kommer, nu när Vulkan-förlaget är hyggliga nog att ge Anna Högberg möjligheten att marknadsföra sig själv på det här viset.




Ni hittar fler romaner och noveller under CC-licens här.


Javisstja, Anna Trobergs inlägg!
Höll på att glömma det i glädjeyran :)

Så här skriver Anna T: (plockar ut godbitarna, länk till inlägget hittar ni högst upp.)



Det har bloggats friskt om moderaternas märkliga upphovsrättsutspel i går. [...]
Upphovsrättsindustrin kan inte få sympatier på egen hand. Av någon anledning har folk i allmänhet svårt att känna sympatier för multinationella storbolag. Därför skickar man ut väletablerade kreatörer i frontlinjen. Dessa väletablerade kreatörer är inte bara garanterade mediatäckning, de har dessutom många fans som är vidöppna för deras tårfyllda skräckskildringar om hur nya, unga kreatörer kommer att bo i skokartonger på gatan på grund av fildelare. [...]
De
(upphovsrättsindustrin - min förtydling) bildar karteller, så att man inte kan trycka sin musik på cd-skivor som man vill. De skriver slavkontrakt. De avbryter samarbeten med dem som försöker hitta nya alternativa vägar. De försöker stoppa fildelningstjänster med alla medel och hindrar därmed kreatörer att själv sprida sina verk. [...]
Faktum är att upphovsrättsindustrins lobbyister varit så framgångsrika att upphovsrättsindustrin numera har mer långtgående befogenheter än polisen. Något som naturligtvis går stick i stäv med allt vad skydd av den personliga integriteten och rättsäkerhet heter. [...]
Moderaternas upphovsrättsutspel hjälper varken kreatörer eller medborgare. De ger bara upphovsrättsindustrin större kanoner att mata.




Jag "länkhorar" lite för att få spridning på Anna Högbergs bok.
Mackan, Fanspan, Ravenna, Mitt i Steget, Linander, Humblebee, HAX, Kent Persson (m), Fotosidan, Cybernormer, Anna Troberg, Karl Sigfrid, Alliansfritt, Blågrön röra, Journalisten.se, Livbåten, Oscar F (c), Mårten Schultz, Rick Falkvinge.
HD, SydSv, Metro.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Johan Y

Du glömde att upphovsrättsindustrin är de enda utöver staten och kyrkan som har beskattningsrätt.

2009-12-20 @ 07:34:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0