Med falsk, välbetald indignitation skjuts skulden från svinuppfödarna till avslöjarna.

Jag höll allvarligt talat på att köra in i en lyktstolpe på vägen hem när jag hörde Scans utsände presstalesperson på radion för nån timme sen.

Minns det inte ordagrant, men i stora drag lät det så här.

Efter att nyhetsuppläsaren berättat att det 50-tal svinuppfödare som blev avstängda från Scan förra veckan nu får börja leverera kött igen så kom ordet till vad jag uppfattade som Scans presstalesperson.

Och denne sade, med falsk välbetald indignation, att det var beklagligt det som skett, men att nu kunde de försäkra att de avslöjade producenterna nu tagit sitt ansvar (efter en jävla vecka, vad gjorde de, högtryckstvätten och in med döingarna i det lokala krematoriet?), men sen lade hon till att bilderna som togs verkar ha varit ostrukturerade, de hade blandat olika besättningar och kraftigt beskurit vissa bilder samt påståenden och gliringar om hur outbildade och vilken dålig koll de skulle ha.

Och då såg jag taktiken och den gjorde mig riktigt förbannad.

"Kan du inte komma åt fakta, gå på personen"


Scan gör två misstag här.

  1. De låter köttproducenter påkomna med att låta sina djur kannibalisera, fortsätta leverera kött.
  2. De försöker skjuta över skulden på de som avslöjade missförhållanden, misskreditera dem så när nästa avslöjande kommer ska de kunna sopa det under mattan med "det är ju bara dom, djurrättsaktivisterna."

Jag säger som så här, jag hade gärna fortsatt vara kund till Scan om de hade visat att djurplågare inte hörde hemma bland deras leverantörer.
Nu visar de att de skiter i det, det är för nära jul och de vill sälja mycket skinka, korv och annat på julbordet.


Då röstar jag med fötterna och avbryter ett minst 31-årigt samarbete mellan mig och Scans köttbullar, falukorv, bacon och diverse andra produkter jag genom åren ätit.
Anledningen till att jag vet att det är (minst) 31 år är för att ett av mina tidigaste minnen är en falukorv och makaronermiddag på Rudslingan i Lund där jag spenderade mina 4 första levnadsår.


Och jag är faktiskt inte ens ledsen över beslutet.

Tror det blir Kalkonjul iår.


Skickar er vidare till Per-Anders som liknar Köttindustrins PR-metoder med Tobaksindustrins.
Intressant iakttagelse.





Fler som skriver om Svinen och Scan.
SR, Mynewsdesk, DN, AB, The Insane Brain, Designprocessen, SvD.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Andreas Rönnqvist

Kan rekommendera kycklingkorven, kalkon-"skinkan" samt rökt kyckling som riktigt bra ersättning för diverse grismat. :D

2009-12-02 @ 15:50:49
URL: http://stormhierta.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0