Vad är bäst, bygga nya datorn eller köpa en fabriksfärdig?

Japp, då är det dags.

Min gamla trotjänare sedan 4 år håller på att säcka ihop, en HP Pavilion d4296 AMD Athlon 64 X2 4400+.

(det är den nere till höger på bilden)


Hårddiskarna rusar, den blir lite väl varm, grafikkortet (GeForce 7800gt) gillar inte riktigt att vakna på morgonen, har fått göra min tredje "destruktiva omstart" sedan i somras.
Kort sagt, den slutgiltiga blåskärmen är inte långt borta.


Så, då är det dags att byta ut den.
Jag har redan en spelburk (byggd med hjälp av polare för ca 2 år sedan) som håller nåt år till:

(AMD Athlon 64 X2 6000+  3,1 GHz  4GB RAM, 2xnvidia 9800 GTX, western digital 2x250GB hårddisk)

Så det jag behöver är en bra/bättre surf och jobbdator som jag kan kolla på film i.

Funderingarna har väl varit att bygga en själv, använda någon av de "sätt ihop själv"-flikar på komplett eller datorbutiken, köpa fabriksfärdig eller tom en bättre bärbar.


Jag behöver råd.


Och för att få så bra råd som möjligt behöver ni veta på vilken nivå jag är.

1. (helst) inte över 7000:-
2. Jag kan bygga med lite hjälp av svågerns bror.
3. Jag gillar garantier, är också bra på att läsa finstilt.
4. Den ska hålla för aggressiv surfning i minst 2 år, jag har ofta musik på tillsammans med 5-6 öppna flikar på firefox, upplåter plats till TOR-nätverket samt att mycket data samlas och kastas med jämna mellanrum.



Fler om dator, datorbyggande och sådant:
TKJ, IDG, Studio.se, Digital Life, Sweclockers 2, PC för alla.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jesper

Är det därför min dator sackar ibland? Jag surfar sällan med färre än 20 flikar i FF, med musik eller film.



2009-12-22 @ 11:11:53
URL: http://kverulant.se
Postat av: scaber

FF upplever jag har blivit ganska tungt senaste tiden, det hänger sig oftare och ibland helt.

2009-12-22 @ 11:23:54
Postat av: lasse

Mitt råd om du du inte har kommit till skott ännu är att satsa på 2 250 gigare till och använd dom till det vill använda den till.



Att den är byggd för att klara spel innebär igentligen bara att den överkvilficerad för allt det andra du vill kunna göra.



Vissa säger att en dator för spel inte är bra till ex. surfning eller bokföring.

Skitsnack skulle jag vilja säga och förklaringen är mycket enkel.



En dator är en binär maskin som använder ett antal instruktioner för hantera ettor och nollor.

Dessa insturktioner tar en viss tid för datorn att uföra och den bryr sig inte om ifall det är enorma uträkningar till en rörlig grafisk bild eller om det är till en stillastående sida på internet.

Den gör sitt arbete lika sanbbt ändå.



X2=2 kärnor i cpu:n vilket ger 2 instruktioner på samma klockcykel om prgramvaran tillåter det vilket tyvär är mkt. sällan den gör.



Den som håller på att säcka ihopa är på 4400Mhz.

Typisk tid för en instruktion är 1-2 hz vilket gör att säcke datorn kan hantera 2200 miljoner instruktioner i sekunden/kärna.

För att få någon form av hum om ovanstående så är det mer text än i hela biblen inkl båda testamenet på någon sekund.



Som svar på rubriken är det som så här:



Kan du inte mycket om datorer eller känner att du kanske inte behärskar området så kan det vara god ide att köpa en fabriksmaskin då dom ofta byggs efter just dina kriterier men vill du ha ut max prestanda ur din maskin så är det enda raka att konsultera en expert på området.



Många kan datorer idag men tyvärr blir maskinerna dom bygger inte bättre än den kunskapen dom besitter eller ser till att skaffa sig.



Erfarenheten som datorgud åt kamrater och företagare runt om där andra misslyckats i mer än 20år så säger den mig tyvärr att det är många som vill vara experter på området men få som verkligen är det.



Oj vad långt detta blev då, det var ju inte meningen.



Men som sagts innan, mitt råd är att du uppgraderar din speldator med lite mer hd utrymme och sen ber din svåger att gå igenom windows så växlingsfil och minnes optimeringen blir bra.



Detta är en billig lösning idag och resten du får över på dom 7000 - lägg dom på frugan din så blir hon också glad.

2010-04-04 @ 08:51:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0