Ska Melodifestivalen inkluderas i mediebojkotten?

Som en del i bloggosfären känner till så håller jag och några till på att förverkliga Svensk Myndighetskontroll's ide om en 3 veckor lång köpbojkott mot medieindustrin.

Även om idén kommit fram tidigare om en bojkott så är detta den som fått fotfäste i de bredare lagren, så jag hoppas att de som haft samma idé tidigare inte känner sig förorättade för att vi låter SMK få cred för det, alla är delaktiga i den.

Men tillbaka till det jag hade tänkt fråga om.


Ska vi inkludera Schlager Melodifestivalen i bojkotten?


Just Schlagerfestivalen anser jag vara en stor del av den svenska skivindustrins hjärta.
Artisterna som väljs ut brukar (som av en ren slump?) vara bokade sedan lång tid tillbaka av de stora bolagen och de små "okända" som släpps fram brukar slukas upp ganska fort de med.

Så, vad anser ni, ska vi köra hårt och vända ryggen åt Schlager melodifestivalen under dessa 3 veckor?

Om det blir så tänker jag göra ett undantag och det är Alter Ego aka Helené Almgren vars son Jimmy ska deltaga.



För de som inte känner till listan över saker som köpbojkotten gäller så upprepar jag den här tillsammans med Michael Gajditza's text.

Originaltext - Michael Gajditza
:

"Det är dags att vi konsumenter visar Hollywoodclownerna och deras advokater vad ordet konsumentmakt verkligen innebär.

Som jag ser det finns här en möjlighet att sända ett kraftfullt budskap till branschen, om alla de som fildelar i landet kan enas, genom att ställa upp på att under en treveckorsperiod inte köpa en enda skiva, film eller spel.
(min kommentar - Detta event är öppet för alla, inte bara fildelare)

Detta skulle ge två effekter. Dels naturligtvis en minskad försäljning men det skulle framförallt innebära en tydlig markering av att fildelare faktiskt också köper mycket av det material de laddar hem och provlyssnar.

Problemet, som jag ser det är att få tillräcklig spridning av tanken.
För detta ändamål behövs att ni som läser det här och tycker att iden är ok, också hjälper till att sprida budskapet. Går det tillräckligt fort så skulle en köpbojkott kunna påbörjas 090209 och avslutas 090301. "





* Inga inköp av CD-skivor.

* Inga inköp av filmer.

* Inga inköp av datorspel.

* Inga biografbesök.

* Inget hyrande av filmer.


Detta är Facebook-gruppen
som just nu (dag 5) är uppe i 832 medlemmar.

Och dessa är de bloggar (som jag känner till) som stöttar denna köpbojkott mot medieindustrin.


Svensk Myndighetskontroll (founder)

Scaber Nestor

Jens Odsvall


Farmor Gun i Norrtälje

Sidvind

Olofs Blogg.

Mina Moderata Karameller

Calandrella

Argast Nu

Satmaran


Thomas Hartman

Scratches and Dust

Zac's åsikter


XORbot


Ett otygs funderingar och betraktelser

Anna Troberg


Henrik Alexandersson


Jörgen Boström

Lars-Erick's Blogg

Updiggers

Alla dessa åsikter


Anders Widén

Erik Hultin.

El Rubio

Anohito


Sanna: Mina ord

A. Mikael Eriksson

Bitches, Bruises, Booze & Blackouts.

Christian Engström (pp)


Törnebohms Hotspot.

Kattkorgen


Sagor från livbåten

Tango för enbenta

Sultans Blogg

Margareth Osju


Eyesx

Mikeees Songs

Klibbnisse



Jag får påminna er om, ni bloggar som stöttar detta event, att det inte gör något om ni skriver om det eller länkar till eventet i era inlägg.
All promotion är bra promotion, även de bloggare som anser detta vara skit sprider ordet om det.


Fler om Mediabojkott och Schlagerfestivalen.
HD, SvD, SvD2, GP,



Pingat på Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer
Postat av: Mikeee

Inte för att det gör så mycket men.. länken till min sida blev fel =)

2009-02-06 @ 16:12:02
URL: http://mikeeessongs.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

whops, fixat :)

2009-02-06 @ 16:32:23
Postat av: farmorgun

Melodifestivalen? Det var en fråga. Men, den som gapar över mycket mister ofta hela stycket, tänker jag när jag funderat en stund. Bojkotten är väl över innan dvd och cd med detta innehåll finns i handeln?

2009-02-06 @ 17:10:58
URL: http://farmorgun.blogspot.com
Postat av: Jens O

Problemet är att bloggar som Blondinbella, inte kommer att bojkotta. När de ingår i den karusellen, vilket även även tilltalar sensationsjournalistiken.

Oss andra lär de inte ens läsa, när de inte är medvetna om att vi finns.

2009-02-06 @ 17:15:13
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Lars-Erick

Självklart ska pr-jippot för gammelmedia inom upphovsrättsmaffina inkluderas i bojkotten.

Finns ingen anledning att undanta melodifestivalen.

2009-02-06 @ 18:14:08
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Erik Hultin

Oavsett vems son som ska deltaga i Melodifestivalen så gör inte detta musikindustrin ett endaste dugg bättre. Jag håller helt med Lars-Erick om att det inte finns någon som helst anledning att göra undantag. Jag följer med lätthet en betonghård linje mot dessa industrier som vill riva vår rätt till personlig integritet, rättssäkerhet och fritt flöde av information.

2009-02-06 @ 18:27:31
URL: http://erikhultin.se
Postat av: Mary

Absolut kred till myndighetskontrollen ;-)



Melodifestivalen - det är väl nästan det enda som går att se på TV numera. Men det är inte ett inköp iofs. Man behöver inte röst - det kan väl vara ett knep.

Postat av: scaber nestor

Jupp Mary, det är lite av ett dilemma.



Man behöver inte rösta, men å andra sidan så blir det lite av att viska fram ett "fy" i ett myller av människor som skriker om man ändå bänkar sig framför dumburken.



Så det är lite "antingen eller" över det, antingen kör vi in melodifestivalen i bojkotten, även om alla deltävlingar etc inte är inom 3-veckorsperioden, eller också gör vi det inte.

2009-02-06 @ 18:53:58
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Anders Widén

Oj. Det här slår rakt in i familjen W, klyver den mitt itu :)

Jag kör benhårt bojkott, hustrun vill vila sin sprängande skalle just med sådant tomt strunt eftersom hon omorgar tre skolor osv som rektor hela dagarna...

Detta blir en strid jag inte vill ta.

Jag bojkottar, min bättre hälft får se. Inte rösta.



Så får försöka lägga fram det...

2009-02-06 @ 19:03:54
URL: http://djingis.blogspot.com/
Postat av: Sidvind

Att bojkotta tv-evenemang eller radio är ju mycket svårt att mäta. Personligen tror jag att det kvittar hur man gör med det, det som kan märkas är CD- och DVD-köp och biobiljetter.

Men självklart ska man inte rösta och därmed ge pengar till svt som ju är avgiftsfinansierat. Skulle själv bara rösta om det vore gratis att rösta.

2009-02-06 @ 19:30:46
URL: http://sidvind.blogspot.com/
Postat av: Mary

Jag brukar inte rösta överhuvudtaegt i såna här program - det gör mig mest förbannad, men titta kan man väl göra ändå.

Postat av: Daniel A

Den sk. Melodifestivalen bojkottas automatiskt. Jag avskyr det j*vla jippot. Så det blir inga problem =)

2009-02-07 @ 09:52:51
Postat av: Calandrella

Njae, jag tycker inte att vi bör bojkotta Melodifestiivalen. Branschen tjänar inte på att vi kollar på Melodifestivalen - möjligtvis SvT, men SvT har mig veterligt inte propagerat för IPRED och dylikt.

2009-02-07 @ 11:09:03
URL: http://calandrella.wordpress.com/
Postat av: Marcus V

Om jag inte minns helt fel så räknar man ut tittarsiffrorna genom att en liten mängd människor har "statistikboxar" kopplade till TVn som lagrar vilka kanaler som kollas på och när, sedan räknar man ut en uppskattning på hur många av Sveriges totalbefolkning som bör ha sett ett visst program.



I rena ord alltså: Det bör inte göra någon skillnad såvida man inte deltar i tittarsiffrorna.

2009-02-08 @ 06:41:14
URL: http://klibbnisse.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

@Marcus.



Stämmer, men det är uppmärksamheten som eftersöks i dagsläget.



Trots att gruppen närmar sig 1000 medlemmar på facebook och några av Sveriges mest lästa bloggare stöttar det så är det i dagsläget ingen i gammelmedia som rapporterar om bojkotten.





Sista dagen nu innan den träder i kraft.



2009-02-08 @ 08:42:28
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Michael Gajditza

Som jag ser det så är det två faktorer som talar för att det kan bli svårt att inkludera festivalen.



Dels att bojkottbeslutet i grunden är ett personligt beslut medan att låta bli festivalen för dom som har familj kan innebära stor konfrontation på hemmaplan eftersom det påverkar flera personer.

Dels att det öppnar för attacker för Radiohjälpens skull som, i händelse bojkotten skulle få genomslagskraft, drabbas av minskade bidrag.



Det här har kommit igång blixtsnabbt och man ser på Facebook i en del kommentarer att det inte är helt lätt att greppa hur det är tänkt för en del så min rekommendation är helt enkelt, keep it simple!

2009-02-10 @ 15:55:39
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: Henrik Wallin

Jag tycker att jippon som Eurovisionen och melodifestivalen visar tydligt att det finns bra affärsmodeller där grundbulten är att man sprider sin musik så mycket som det bara är möjligt. Vid tidigare ESC var det några idioter som attackerade YouTube och rensade bort sina bidrag därifrån "För det var ett brott emot upphovsrättsrätten". Ingen av dem gick det bra för.



Så jag tänker både titta och rösta. Jag gillar inte musiken, men älskar att hata den ;P

2009-02-10 @ 15:58:18
URL: http://www.elftown.com/~hedda

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0