Övervakningsförespråkare sprider vandringssägner.

I Metro, i alla fall Metro-skåne, har det sedan årsskiftet varit en följetong på insändarsidan mellan förespråkare och motståndare till övervakning.

Man har lugnt kunnat läsa och avfärda en del som lite väl skönmåleri respektive svartmåleri, som det brukar vara på insändarsidor.

Men nu på morgonen läser jag något som får mig att fundera på vem som tog in den och varför.

Inlägget lyder så här:

"Angående debatten om övervakning av offentliga platser kan jag bara säga att det är självklart att vi ska ha offentliga kameror överallt i staden, ju fler desto bättre.
Det har man redan förstått i England.
Jag bodde i en mindre stad i England för många år sedan och där hade man problem med personrån, våldtäkter, knarkförsäljning och misshandel.
När staden satte upp kameror minskade kriminaliteten med 80 procent.
Jag har ingen aning om vart brottslingarna tog vägen men en sak vet jag.
Brottslingarna springer inte omkring på gatorna och trakasserar hederliga medborgare mer.
Det är ju uppenbart att att de "kriminella" (som ofta var barn och ungdomar) blev skrämda av kamerorna.
Det är dags att vi tar lärdom av utlandet."

Anledningen att jag kan svara såpass fort på det här är att jag hört talas om denna staden flera gånger tidigare, både som exempel i övervakningsdebatten (då finns den i England) och mot invandring (då finns den i Tyskland).


Men jag  tror jag vet vart jag kan hitta den, det är samma stad där man får råttor i pizzan, där invandrare bryter upp vardagsrumsgolven för att odla potatis och enligt obekräftade källor så är det där Progesterex tillverkas.




pingat på intressant och twingly


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .

Kommentarer
Postat av: bjorn

USA frihet från förtryck

vetenskap= arbetsbörda, hjärnskada, änglar, religion/sekt, tankekontroll/kommunism

Jfr analogi med vetenskap (USA menat Star Trek, Moores lag/Brighton studien= elektroniken följer evolutionära lagar)

Sen är det ju att anstränga sig (internet tex = bara blåsa väck skummet, fler am ser it än har sex och förtryckas av skitsiter)



ang kristna

MRI= frekvens av brott (täckmantel, ulvar i fårakläder)

Virrvarr av moral att det borde förbjudas (icke hälsosamt)

Prästerna har döpt (emot sv grundlag) = ska ju förbjudas (behålla sin pension jfr straff för tjänstefel och frekvensbrott = arbetsmiljöbrott och lagstiftningen häri = bla stänga ner verksamhet och frekvens av brott= super, misshandlar och skyddar brottslingar, känt pedofiler och knutby-uppsala (frekvens ivärlden)

Godhetens försvarare?



Empirin är sån

att det är tillåtet

alla goda krafter måste krossa dem

Sverige är ju det minst kristna landet i västvärlden

ang yttrandefrihet= det ska man ju ha (american values) men inte brott

Baldwin effekten= någongång blir alla så smarta att man inte tror på religion (star trek)

2009-01-15 @ 13:36:15
Postat av: Calandrella

Vandringssägen? Har du... öh... källa på det? För om det är sant, är det ett viktigt argument. ps. Detta inlägg fanns även i Metro inte i Skåne.ds.

2009-01-15 @ 17:13:52
URL: http://calandrella.wordpress.com/
Postat av: scaber nestor

Källa som bekräftar att det är en vandringssägen?



Tyvärr inte, jag vet att jag läst om den på bla helgon.net och flashbacks forum, men nu när jag letat efter den så står den inte att finna.



Så det plus att staden (byn, orten) inte står att finna och att namnet på byn aldrig nämns anser jag vara tillräckligt för att ifrågasätta dess existens.



Jag menar, om byn/staden/orten finns och brottsligheten verkligen gått ner så kraftigt, varför är det inte en världsnyhet?



Jag ska dock hålla ögonen vidöppna och spara länkar om den framöver.

2009-01-15 @ 17:48:13
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Christian Engström (pp)

Jag håller med om att det låter som en vandringssägen. Siffran 80% är på tok för hög för att vara trovärdig.



Brottsförebyggande rådet presenterade en rapport för ett drygt år sedan, och då kom de fram till att kameror minskade brottsligheten med 16% och bättre gatubelysning med 21%.



Men även de siffrorna ifrågasätter jag starkt, för de var framtagna med en felaktig statistisk metod. Jag bloggade om det här på http://christianengstrom.wordpress.com/2007/12/11/overvakning-och-statistiska-synvillor/

2009-01-17 @ 14:24:52
URL: http://christianengstrom.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0