Idag slutar jag använda pass.

From idag krävs det fingeravtryck i passet.

From idag slutar jag använda pass.

Sedan 2004 finns önskemål från länder i EU att DNA ska sparas på vissa resenärer under ursäkten att illegala flyktingar inte ska kunna komma tillbaka om och om igen.
Steget är inte så långt att ändamålsglidning gör att det kopplas till passen med ursäkten att vi måste kunna identifiera oss och  argumentet "rent mjöl i påsen".

Det finns inte en chans att jag accepterar att staten tvingar mig att överlämna mina fingeravtryck utan att jag är misstänkt för brott.

Att ta det ytterligare ett steg längre till införandet av DNA i pass eller andra identifikationshandlingar är otänkbart och borde redan nu lagstiftas mot.
Något att tänka på inför valrörelsen 2010 piratpartiet?



SydSv, SvD,

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: John

Jag har alltid varit starkt emot att rösta på Piratpartiet då dom gått ut och sagt att deras medlemmar får rösta som dom vill i andra frågor. I praktiken innebär det att nynazister kan ta sig in i regeringen utan att väljarna vet om det. Det är jävligt farligt.

Men lika farligt är detta övervarkningssamhälle vi är på väg mot. Så 2010 får Piratpartiet min röst ändå!

2009-07-01 @ 07:06:22
Postat av: Grå

John: Jag har inte den blekaste aning om var du läst det som du påstår. Kolla noga på Piratpartiets hemsida: http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning så står det tydligt vad strategin i riksdagen är (en annan strategi används i EU). Denna strategi tillåter absolut inte att Piratpartiets framtida riksdagsledarmöter (och nuvarande EU-parlamentariker) röstar som de känner för.

2009-07-01 @ 09:08:03
Postat av: Järnflickan

Ställer sig piratpartiet emot fingeravtryck i pass i valet 2010 kommer de med all säkerhet få en drös med röster.



Jag tycker inte heller det är okej. Men och andra sidan ska jag nog inte resa utomlands på ett par år. Så jag behöver inget pass just nu..

2009-07-01 @ 13:14:22
URL: http://www.irongirl.se
Postat av: HugeHedon

@John: Utöver det viktiga du missat som Grå tar upp, notera också att samarbete med nazister o dyl icke kommer på fråga under några som helst omständigheter. Se t.ex den (numera historiska, arkiverade) sida som visar strategin angående gruppval inom EU: strategii_europaparlamentet" rel="nofollow">http://www.piratpartiet.se/piratpartietsstrategii_europaparlamentet



"Det enda vi kan säga säkert är att vi /inte/ kommer att gå med i gruppen för främlingsfientliga nationalistiska partier under några omständigheter, vad de än skulle kunna tänkas få för sig att säga eller göra när det gäller våra frågor. Det beror på att vi inte gillar dem, helt enkelt."

2009-07-01 @ 17:38:17
Postat av: dr Filip

Varför opererar dom inte in ett chip direkt när vi föds då skulle vi slippa allt krångel!!! Föreställer mig redan någon myndighetsperson som sitter och filar på hur dom ska få oss att acceptera ett sånt förslag. Skrämmande utveckling onekligen. Tror dock att vi inom pp kommer att kämpa med näbbar och klor mot dylika integritetskränkande intrång,dessutom vinna stort gehör för det. Vad gäller nazister tror jag inte dom vill ha så mycket med Pirater att göra, vi är inte speciellt kompatibla. :)

2009-07-02 @ 08:57:02
URL: http://filipsfiler.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0