Får folk verkligen sålt datorer på blocket?

Jag är på jakt efter en mini-pc men vill inte lägga ut över 3000kr på en som innan jul kostade 2500kr (jupp, priserna har gått upp nu i finanskrisens spår, hur otroligt det än kan verka)

Men vad gör man, jo man letar på blocket.

Och vad hittar man där.

Flera år gamla laptopar där nypriset var 5000 som de vill ha ut 3000 för.
Va?
Jag hade inte tagit mot det om de så kastat det efter mig, vill jag ha skrot går jag till tippen.


Men, det finns en och annan mini-pc där också, men det är samma sjukdomar där.
Halvår till ett år gamla mini-pc där de dragit av en femhundring på priset.

Varför ska jag lägga 2 papp på en begagnad dator som jag inte har en aning om vad den är använd till när jag kan få en sprillans ny för 2500 med öppet köp och full garanti?


Ärligt talat, i samma sekund som du bär ut lådan från butiken/hämtar på posten så har värdet redan sjunkit med 25%.
Är datorn ett halvår till ett år gammal är den värd (kanske) halva priset.
Är den mer än ett år gammal är den värdelös.


Jag tvivlar på att folk får sålt sina datorer på blocket och skulle de mot förmodan få det så är det för att köparen prutat som fan eller lyckats hitta en teknikanalfabet som inte vet skit om datorer.


Med det sagt.


jag behöver en mini-pc, ca ett halvår gammal, upp till ett år om det är en riktigt bra burk.

minimikrav
16gb flashminne (eller 80Gb hårddisk),512MB ram, linux eller windows spelar mindre roll.

Pris från 500kr upp till 2000 beroende på vilken burk det är.
Men vill du ha 2 papp så pratar vi 1,6ghz, 2048MB ram, etc etc.


Jag kommer att testköra den innan köp.

maila [email protected] eller lämna din mail i kommentarsfältet.


Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Michael Gajditza

Godmorgon! Jag behöver telefonnummer till alla i styrelsen för FSM efter ett rätt misslyckat installerande av Nokia PC suite igår som på något märkligt sätt lyckades tömma hela min telefonbok............ Du kan väl skicka på min mail!? Tack på förhand.

2009-03-30 @ 09:54:33
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: Michael Gajditza

Kolla på Tradera istället. Prissättningen på Blocket har alltid varit högre.

2009-03-30 @ 09:55:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: bjorn

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090319142411.htm

2009-03-30 @ 11:06:11
Postat av: scaber nestor

Har inte tiden till att sitta och hoppas på att vinna en.

2009-03-30 @ 11:45:31
Postat av: Pelpet

Faktum är att det går att få ut ganska bra med pengar för begagnade prylar på blocket. Prova själv om du har något skräp och ligger och samlar damm.

2009-03-30 @ 17:37:36
URL: http://www.pelpet.com/
Postat av: Lars-Erick

Det eländiga är ju att datorer pajjar el krånglar vid de mest olämpliga tider. Dvs alltid för tidigt...

Min burk hade jag tänkt skulle räcka ett år minst till,men det börjar verka kört. Frugan har en minilaptop men det är inget för mig. Vill ha en skärm som man inte behöver förstoringsglas till... och inte behöva snubbla på capslock hela tiden.

Grubblar... vad göra. Vill inte har ngt gammalt skräp heller... Som Anders W sa ngn ggn, det verkar som att Windows ruttnar inifrån med tiden ... blir vajsing på dll-filerna.

2009-03-30 @ 19:18:56
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Mumlan

Själv sitter jag med en burk som jag köpte för 4 1/2 år sedan. Begagnad. Med windows 98 på. Den fungerar märkligt nog fortfarande, men knölar en del ibland och jag kan inte längre stoppa in varken cds eller floppys. Jag håller tummarna för att den inte kommer att rasa för någon annan dator har jag inte råd med - såvida den inte är mer än ett år gammal och "värdelös" (typ gratis) skratt.



De på blocket vill väl såklart ha ut så mycket som möjligt för prylarna. Går det så går det. Om inte, så får de väl sänka priset.



Tyvärr kan jag inte hjälpa dig att hitta en ny dator men jag hoppas du hittar rätt burk snart för rätt pris.

2009-03-30 @ 21:28:52
URL: http://isanningensnamn.blogsome.com
Postat av: erik

[email protected]

2009-03-31 @ 11:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0