Last.FM ska börja ta betalt av alla som bor utanför USA, England och Tyskland, dåligt beslut LastFM, men ni får 5 dagar på er att ompröva det.

Hittade detta på slashdot.

tdobson writes

"The popular online radio service Last.fm has announced that users outside of the UK, USA and Germany will need to start paying 3 Euros (about $4.40 USD/£2.80 GBP) per month to continue streaming music on their service. Last.fm doesn't offer much of a reason as to the change, other than writing on their blog that '[t]here will be a 30 track free trial, and we hope this will convince people to subscribe and keep listening to the radio.' Already, there appears to be quite a backlash in responses so far, amongst subscribers and non-subscribers of all nationalities — has this killed Last.fm's appeal, globally?"


Jag minns när Kazaa skulle börja ta betalt, det gick ju bra.... eller när MSN fick för sig att börja ta betalt för att spärra spam, oj vad snabbt det drogs tillbaka....


Kort sagt.
Tillhandahåller du en immateriell vara gratis för att sedan börja ta betalt så ska detta vara klart från början.

Att göra som LastFM gör nu kommer enbart att få folk att lämna webplatsen och söka sig någon annanstans, vilket jag kommer att göra 30/3 om inte beslutet dras tillbaka.

Så ägarna till LastFM har exakt 5 dagar på sig.


Fler som tänker sluta använda sig av tjänsten om de inte omprövar sitt beslut?



Fler som skriver om det iaf.
SvD, Metro, Guardian UK, BBC News, Ars Technica, DN.
Softtype, TKJ.

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fuck.



Jag som tänkte "Hey, varför fildela när jag kan hitta massor med ny bra musik via lastfm?".



Jag gillar verkligen dom, massor med bra band jag gillar och bra förslag på nya band som för det mesta också gillas.



Lätt besviken.



Och jo, kan tänka mig att betala för det, men att skapa en bra fri tjänst för att sedan ta betalt med devisen "betala eller dra" i efterhand, känns inte helt ok. Tråkigt.

2009-03-25 @ 20:44:54
Postat av: Olof A

Men snälla nån!

Nog ska man tänka efter lite innan man kastar skit på last.fm för att dom börjar ta betalt.



Till att börja med kan man ju konstatera att det är en rätt så blygsam avgift.



Men främst så ska man ju titta på vad dom tar betalt för. Nämligen en tjänst!

Möjligheten för dig att få en skräddarsydd breddning av din musiksmak i form av personanpassade radiokanaler.



Det känns ju betydligt mer naturligt att betala för än att betala för en fildelning utan något mervärde.



Sen det där med första silen gratis är väl ändå inget att bli upprörd över. En affärsmodell gammal som gatan och som jag tycker är rätt så naturlig och förståelig och framförallt effektiv.

2009-03-26 @ 19:42:53
Postat av: Apa

"Möjligheten för dig att få en skräddarsydd breddning av din musiksmak i form av personanpassade radiokanaler. "



Det har de ju alla användare som taggat musiken som tack för, jag antar att de inte kommer betala användarna för jobbet?

2009-03-30 @ 22:26:30
Postat av: Henrik Ström

Det är med sorg i ögat jag läser detta.



Jag har svårt att se mig UTAN last.fm. Som statistik-galning har jag under flera år känns stor lycka över last.fm.

Jag har svårt att se mig MED last.fm om de genomför detta. Besvikelsen över girigheten lägger sig som en våt filt över hela applikationen.



Det blir tungt att släppa taget om favvoapplikationen. Nån som vet vad man ska sysselsätta sig med istället? Förslag, allihopa! ;(

2009-03-31 @ 12:49:53
URL: http://www.valleballong.se/valleballong

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0