Man är på konferens i 3 dagar och hela världen har förändrats.

Som en del av er känner till så ledde mitt engagemang i Nätverket Svart Måndag/Anti FRA-rörelsen (eller min stora trut) att folk på arbetsplatsen tyckte att jag borde engagera mig fackligt och efter många om och men så lät jag mig övertalas och blev för någon månad sedan invald i den lokala avdelningen av Grafiska Fackföreningen.

På ett av de första mötena beslutades det också att jag skulle vara en av representanterna på Tetra Pakarbetarnas koncernkonferens, som hölls tis-tor i Falkenberg.

Jag, som många med mig, har ju haft bilden av en konferens att man klubbar igenom de tråkiga besluten först och sedan super man resten av tiden.

Det blev en väckarklocka när vi nästan per omgående började arbeta och diskutera igenom före, under och efter middan som serverades när vi väl var framme vid strax efter kl 18 på tisdagen.
Blev det en öl på kvällen?
Jo, men det hanns faktiskt bara bli en öl innan det var dags att knyta sig för man skulle vara pigg och alert dagen efter.

Och dagen efter så körde vi igång med att prata, godkänna protokoll, ekonomiredovisningar etc.
Nu vet jag inte om det var extra noggrannt med tanke på vårens bonusöverraskningar *host* men nog var det utförliga redovisningar occh papper på bordet som gällde.

Med korta avbrott för kaffe och lunch så fick vi ett studiebesök på Carlsberg bryggerier inklämt, men allt som allt var det arbete från kl 09.00 till 17.00.
Men en sak som stämde med mina fördomar var att mycket av arbetet som skedde, gjorde det i just fikorna och pauserna när mer informella diskussioner uppstod mellan fackklubbarnas representanter.

Av föklarliga skäl vare sig kan jag eller vill jag redovisa exakt vad som sades, men den generella uppfattningen bland deltagarna var att Tetra Pak faktiskt gjorde sitt bästa och var mer tillmötesgående  än många andra aktörer på arbetsmarknaden (även om undantag finns).
Det känns faktiskt skönt att tillhöra en koncern som inte helt är uppslukad av kvartalskapitalistiska r*vhål utan som även kan se ur arbetarens synvinkel, för vem ska egentligen köpa produkterna som tillverkas i låglöneländer?
Inte är det arbetarna där iaf...
Och tjänar inte vi pengar så har vi inte heller råd med dom till slut.

Har sagt detta i några år, sparar man in på område efter område så får man till slut den kvalité på arbetsinsatsen man betalar för.
Pissar man på oss arbetare så bli inte förvånad om löksoppan du äter till lunch får en bismak...

Här hoppas jag att fler tar efter den amerikanska ekonomen Robert Kiyosaki som berättar i en av sina böcker att han alltid betalar sina leverantörer och anställda lite mer än vad han behöver, för då vet han att han får en arbetsinsats som går utöver det normala.
Skulle någon inte göra det så kostade det inte så mycket att få reda på det och han kan lätt vända sig någon annanstans.


Nåväl, Torsdagen användes för sammanfattningar och avslutades med att jag klev upp och berättade om det jag ser som Fackföreningsrörelsens 3 stora utmaningar framåt i tiden.

  • 1. Nyrekrytering
  • 2. Information till befintliga OCH potentiella medlemmar
  • 3. Opinionsbildning

Efter att ha konstaterat att nyrekrytering och föryngring behövs kom  jag in på min paradgren, information.
Jag visade hur jag håller på att bygga upp ett system med mailutskick för att få bort mycket av den ryktesspridning som sker på en arbetsplats, alla som någonsin har befunnit sig i en fikabur vet lika bra som jag att arbetare kan vara minst lika bra på skvaller som en syjunta.
Likaså behövs regelbunden information om fackets grunder, för i ärlighetens namn, hur många känner till varför det finns olika a-kassor, varför facket och socialdemokraterna är så hårt sammanslutna etc etc.

Det tänker inte jag berätta för er, gå med i facket och gå medlemsutbildningen (som ska vara gratis) och få reda på det själv.

Vad gäller punkt 3 så berättade jag att ryktesspridningen i media, där bla Svenskt Näringsliv under ganska lång tid tillsammans med andra aktörer har tutat i svenska folket att facket bara är ivägen för utveckling och oj så hemska vi är som begär mer betalt åt arbetare.

Istället för att hela tiden gå i svarsmål måste Arbetarrättsrörelsen föregå detta med debattartiklar, insändare, bloggar och via större aktivitet på respektive fackförbunds hemsidor ta debatten om lika lön, jämställdhet och skälig ersättning för utfört jobb till arbetsgivaren.

För ska man skala undan retoriken som kastas mellan parterna så ligger ansvaret för lika lön på arbetsgivaren och det är inte facket som står i vägen.
Fråga din arbetsgivare nästa gång du får tillfälle hur löneskillnaderna ser ut mellan män och kvinnor som gör samma arbete.



Och du.

Ärligt talat, handuppräckning, hur många tror att vi hade haft 5 semesterveckor om inte facket funnits?
Hur många tror att vi hade haft en 8-timmars arbetsdag? femdagarsvecka?
Men det svåraste av allt att få igenom verkar vara att få jämställda löner mellan könen.

Är facket en svårrörlig betongkoloss som i viss mån skor sig själva?
JA! låt oss konstatera det här och nu, det finns delar i arbetarrörelsen som jag gladeligen hade sparkat ut själv.

Men jag är lika övertygad om att det hade varit långt värre om facket inte funnits.





Så, det om det.
2 dygn är man borta och vad ser man när man kommer hem?

En pandemi har brutit ut och motsvarande 0,00019% (påhittad siffra, troligen är den lägre) av de som dör i malaria dagligen har dött på en vecka i "den nya influensan". *gäsp* det finns botemedel mot malaria som inte delas ut eftersom det "bara" är afrikaner som dör i det men om några dör i en nysattack nära USA's gräns ja då jävlar tar det fart.

Sedan får äntligen Piratpartiet det erkännande de förtjänat under lång tid.
5,1%, ja jävlar :)
Helt plötsligt är de med i morgonsoffer, radioprogram och förstasideslöp.
OM Piratpartiet får samma utveckling som Junilistan fick så pratar vi om 20% till slut.

Det känns också skönt att se att PP har lånat delar av junilistans partiprogram och jag vet att de får göra det.
Av alla partier som var tillfrågade så var det just Junilistan som tyckte det var skitkul att se ytterligare en ny aktör på banan.

Men glöm inte att Junilistan finns, för när det såg som mörkast ut vilka var det som klev in på banan med CRA (Citizens' Rights Amendment)?

Även om det finns stora likheter mellan partiprogrammen så handlar det om olika medlemsbaser och med säg 2 mandat vardera så kan man få till ett stort tryck från 2 olika partigrupper, lägg då till att Fjellner, Schmidt, Ek, Svensson (skaffa hemsida/blogg Eva-Britt), Josefsson, Catalan och Shekarabi (bland annat) sitter även de i olika partigrupper om och när de får en parlamentsplats och kan trycka på från alla håll och kanter, ja då kan det bli 5 riktigt roliga år i EU.


Har du tid och ork kan du läsa mer här om CRA:

http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_1.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_2.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_3.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_4.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_5.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_6.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_7.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_8.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_9.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_10.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_11.doc
http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/Citizens%27_am_12.doc





SvD, DN, Hax, Le Domain d'Anais, Anna Troberg, Opassande, Newsmill1, Newsmill2, Newsmill3.

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: patrik

Varför har inte staterna istället sagt att de här lägsta-kraven skall gälla för ansikts- och andningsskydd, och bett modeindustrin och ansiktsmasksindustrin samarbeta om att ta fram moderna och coola masker, som man kan ha på sig lika ofta som solglasögon..? Förr eller senare så behöver man ju det, inte bara när det är ökad risk för influensa, och man inte har råd att vara hemma, men också när nån fabriksolycka hänt nära där man bor, så behöver man ju också såna masker. Och ihop med hygieninformation till alla som ännu inte förstått mat- och personlighygien - så skulle inte vaccinen behövas.

2009-05-01 @ 10:44:38
Postat av: Anaïs

Tack, typ, för att du och din stora trut finns!

2009-05-01 @ 13:41:48
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0