Ministerstyre bakom TPB-Domen?

Direktkopierat från SR.

Lyssna speciellt mot slutet av intervjun när hon har bråttom att avsluta samtalet där hon hävdar "stöld" och välkomnar domen mot TPB.




http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=2860419

Ministrar får inte lägga sig i hur andra myndigheter jobbar. Men på en middag i går sa kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att hon är glad åt Pirate Bay-domen.

Frilansjournalisten Adam Svanell var på middagen och lyssnade.

– Hon höll något slags anförande och i det kom hon in på Pirate Bay och då sa hon nåt i stil med att "det här kommer kanske inte uppskattas av alla som är här, men jag var en av dem som gladdes över domen i Pirate bay-målet".

Det var på en fest som Sveriges kompositörer av populärmusik, Skap, hade igår som kulturministern höll sitt tal. Själv säger hon såhär om det i dag:

– När jag tackade för maten sa jag bland annat att jag välkomnade domen i Pirate Bay-målet.

Om ministrar lägger sig i hur andra myndigheter jobbar kallas det ministerstyre, och det är förbjudet.

 

Hur lämpligt är det att du som minister uttalar dig om ett pågående rättsfall?

– Jag vet inte om det är lämpligt eller inte, men jag förväntas uttala mig i alla möjliga aktuella frågor, och det här är en högaktuell fråga för kulturskaparna. Inte minst för musikerna som var på middagen i går.

Martin Jönsson
[email protected]





Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Dennis Nilsson

Tja, vad annat vågar hon säga ifall hon vill ha kvar jobbet som kulturminister?



Lena Adelsohn Liljeroth, som alla andra slipade politiker säger det hon tror hennes publik ville höra i just det fallet. SKAP är kända som rabiata upphovsrättstalibaner, vet ja.... Så de fick höra det de ville.



I ett annat sammanhang, med annan publik så hade hon sagt något annat, som passade denna publik.



Någon reformering av upphovsrätten lär knappast komma från någon kulturminister, oavsett parti.



Det är vi engagerade gräsrötter och medborgare som gör skillnad. :-)



Att regeringen har styrt våra domstolar är ju också uppenbart. Vill man göra en karriär inom juridikens värld så stöter man sig inte med som är ansvariga för tillsättningarna.



Men det borde finnas någon modig jurist, som vill bli inskriven i historieböckerna. :-)

2009-05-28 @ 03:10:03
URL: http://dennisstartrek.blip.tv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0