När logik fallerar (privatkopiering)

I ett svar till Junilistans inlägg där de föreslår en upphovsmannafond skriver Mikael Popovic och antagligen visar allmänheten varför han inte är jurist, samhällsvetare, ekonom eller något annat yrke där logiskt tänkande är en tillgång.

Med mer logik och ekonomiskt tänk så hade inga skivbolag behövts.



Jag är så ful att jag tar bara ut en del av Popovic artikel som jag anser visar på hur usla argumenten är.


"Det går att kopiera pengar, tekniken finns, skulle det avkriminaliseras om tillräckligt många gjorde det? När produkten är kopior, så är illegal kopiering stöld.
"

För det första så jämförs fysiska exemplar med digitala - Fail!
För det andra är kopiering av pengar inte heller stöld, det är falskmynteri och likt fildelning av upphovsrättsskyddat material så är det separerat från stöldbegreppet i svensk straffrätt - Fail!

Och till sist, och här är var logiken fallerar på ett fundamentalt plan.

Man kan inte argumentera att fildelning är stöld genom att jämföra det med ett annat brott som inte heller är stöld.


Annars är det bra jobbat att misslyckas så hårt och på så många sätt i två enkla meningar.

Ha en bra dag.



Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mattias

Fildelning skapar mervärde. Kopiering av pengar skapar ingenting. Det urholkar bara pengavärdet. I bästa fall är den sammanlagda mängden pengar lika mycket värd som innan. I värsta fall mindre.

2009-05-23 @ 02:42:01
Postat av: Widham

Fy fan vad roligt! Fnissar hysteriskt!

2009-05-23 @ 13:07:57
URL: http://fridholm.net
Postat av: Momo

Det känns som vi börjar vänja oss vid de där magplaskagumenten :D

2009-05-24 @ 06:29:12
URL: http://www.momojord.se
Postat av: Mikael Popovic

Kul inslag!

Synd bara att det enda du visar är din bristande läsförståelse. Låt mig utveckla.

1. Produkten är digital även på CD-skiva. Fail!

2. Jag säger inte någonstans att falskmynteri är stöld, jag påvisar att något inte slutar vara brottsligt bara för att tekniken för att begå brottet existerar. Alltså, din läsförståelse och förmåga att dra logiska slutsatser, Fail!

3. Slutligen så missar du kapitalt kärnan i min debattartikel, rubriken lyder "När produkten är kopior, är illegal kopiering stöld." Detta är grunden i mitt resonemang, liknelsen vid andra brott är som framgår tydligt i texten, om man är begåvad med ett visst mått av läsförståelse, just så som jag beskriver i andra punkten ovan. Alltså Fail!



Annars är det bra jobbat att misslyckas så hårt och på så många sätt i en liten obetydlig blogg.



I slutänden betyder liknelserna inte så mycket annat än att det är ett brott, genom vilket man kränker människors rätt att bestämma över sitt arbetes spridning. En persons arbete kan aldrig bli allmän egendom mot dennes vilja.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0