Artisternas inkomster har ökat i takt med fildelningen.

Via Karl Sigfrid och Mina Moderata Karameller.


(tyvärr kan jag inte visa graferna här, ni får gå in på Times-länken)



Times Online:

Why live revenues have grown so stridently is beyond the scope of this article, but our data - compiled from a PRS for Music report and the BPI - make two things clear: one, that the growth in live revenue shows no signs of slowing and two, that live is by far and away the most lucrative section of industry revenue for artists themselves, because they retain such a big percentage of the money from ticket sales.
[...]
An even more striking thing, perhaps, emerges in this second graph, namely that revenues accrued by artists themselves have in fact risen over the past 5 years, despite the fall in record sales.




Konstigt.
Varje gång det görs en oberoende undersökning baserad på mätbara fakta så kommer de fram till att fildelning inte skadar artisterna, snarare tvärtom.

När ska toppolitikerna börja se förbi upphovsrättsindustrins välsmorda lobbyister och helt enkelt läsa innantill?

Jag har länkat tidigare till undersökningarna och artiklar med undersökningarna som bas, gör det igen här.

The Dutch Finance Department report.
The Harvard Study
The KTH-Report
The Gothenburg University report.





Ser också att Neij och Svartholm Varg överklagat sitt vitesföreläggande och det är inte lite de sågar tingsrätten.

Avslutar med nyheten att The Pirate Bays trackersystem läggs ner.
Printa ut programmet och ställ ut det på tekniska museet brevid deras första server, för den är en del av Sveriges (och världens) kulturarv.



Fler om ämnet:
Satmaran, Humlan, Berinder, Utsikt, opassande.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0