Barnporr, knappnytt och ett bevarande av dogma..


Varför vill regeringsrepresentanter sänka straffåldern (underförstått for pojkar) ner till 13 år och samtidigt ska flickor skyddas ända upp i vuxen ålder? (genom barnporrlagen).  
För jag tror vi alla kan komma överens om att när vi ser ett barnporroffer ser vi inte en grabb och när vi tänker på sänkt straffålder ser vi inte en flicka framför oss. 

Hur hjälper det jämställdheten om regeringen aktivt går ut med budskapet att flickor ska ses som offer och pojkar som förövare?


Även om jag förstår viljan att skydda uppåt i åldrarna så går det inte ihop med viljan att straffa än längre ner i åldrarna. 
Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt.

Det måste till en konsekvensanalys, för om vi någonsin ska få fram verklig jämställdhet mellan könen så måste vi behandla pojkar och flickor lika, speciellt inom lagstiftning.
Annars förstärker vi bara rådande dogma och jämställdhetskampen skjutsas 50 år tillbaka i tiden och allt som gjorts får göras om igen





Avslutar med knappnytt.






Pinged at TwinglyIntressant
DN, SR, Mynewsdesk.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lilleman

Fast... de unga som begår brott under 15 tror jag är rätt jämt fördelade. Snattande tjejer är extremt vanligt. Omvänt visar det sig ju att andelen killar som sålt sex är rejält mycket högre än tjejer (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_435659.svd).



Så, med mycket mer ljus på problemen tror jag könsdebatten kan kastas i soptunnan. Jag är för individer, inte könsgrupper.



Till sakfrågan i sig; Oavsett ålder tycker jag man ska få hjälp av samhället att bryta en brottslig bana... kan inte föräldrarna göra något, så är det socialtjänstens ansvar. Tycker jag då. :)



Att det blir barnporr när en 17,5 årig tjej tar utmanande bilder framför webcamen tycker jag är sinnessjukt. Barnporr imo är innan eller i puberteten, när det handlar om gränsfall eller absolut inte vuxen människa.

2009-11-07 @ 20:38:56
URL: http://lillem4n.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0