Där är det, kärlek vid första ögonkastet. Nu har jag ett mål för sparandet.

Då och då så faller tanken över mig att skaffa ett lite större boende, inte för att jag tar upp så stor plats, jag är ju ändå liten och tunn..... *host* nja, kanske inte riktigt sanningsenligt, men ändå :)

Så man har tittat efter lägenheter och kollat upp husmarknaden, just för att man kanske hittar nåt.
Men här nere i Skåne är allting förbannat dyrt, inklusive renoveringsobjekten.

Lägenheter någorlunda centralt är inte att tänka på, ser inga som helst skäl till att lägga ut 1,5 mille för en trea med 6k i avgift, råd har jag men jag vill ha valuta för pengarna och det får jag inte i dagens överhettade bostadsmarknad.



Men sen snubblar jag över en sida, letar igenom den lite smått och pang.
Där är det, kärlek vid första ögonkastet.

Detta är anledningen till att jag lägger undan lite pengar varje månad, för att när ekonomin och annat medger kunna skaffa ganska så exakt detta hus.






Detta är Myresjöhuset Atrium, ett 1-planshus på 162 kvadratmeter med inglasad innergård :)
(Ritat av Aleksandra Ohlson)






Huset är så otroligt vackert att jag nästan blir gråtfärdig och att det är inritat en 4kvm stor bastu gör inte ont det heller.

Kolla in i det inglasade, nog fan ser ni mig där i en fåtölj med en trave böcker bredvid mig, drickandes en single malt, eller hur?


Det enda jag egentligen behöver förändra i planlösningen är att byta "väggspisen" mot en köks-ö.
Priset?
Ingen aning, men ett arkitektritat hus i denna storleken är inte billigt.



Och det är detta som jag menar med valuta för pengarna.

Ja, visst kan jag köpa ett radhus i Lomma för 3 mille, men hur jävla skoj är det att lägga ut de pengarna på ett ställe med grannar vars hus ser exakt likadant ut?
Eller en Lundalägenhet för lika mycket, men där grannarna hör en fisa på nätterna?


Nej, då får jag vara beredd på att hosta upp det dubbla (nej, där är jag inte finansmässigt, inte ens 3-milleskyffet i Lomma har jag råd med i dagsläget) för något unikt, där jag kan påverka bygget och interiören själv, att göra det energisnålare och kanske tom sätta upp en liten vindsnurra i närheten för att göra om det till ett +-0-energihus.


Tillbaka till verkligheten.....
Visst saknas det en hel del innan jag har råd och det kommer att ta tid, men nu har jag ett mål.





Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0