Nobels Fredspris till ...... Obama? Inte för att vara sån, men vad har han egentligen genomfört?

Öhm, va?

Borde man åtminstone inte ha en fredspristagare som faktiskt nått ett mål?

Guantanamo har inte stängt och kommer troligen inte heller att göra det inom tidsplanen, krigen i Irak och Aghanistan håller på än, ingen reell möjlighet till fred mellan Israel och Palestina.


Ja, han är mer förhandlingsvillig än GWB, men det finns inga resultat att gå på, något som iaf jag anser ska vara en förutsättning för fredspriset.


Om Guantanamo stängs, Om Afghanistan mot förmodan blir en framgång, Om han lyckas med konststyckat att mäkla fred mellan Israel och Palestina eller åtminstone att tvinga Israel att ge palestinierna grundläggande mänskliga rättigheter och rätten till sina egna åkrar och hus.

Ja då kan jag se honom som aktuell för Fredspriset, men att ge honom det redan nu tyder enligt mig på otroligt dåligt omdöme.




AB, AB2, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, DN, HD, Expr, Expr2, Expr3, Expr4.

Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Caz

Kunde inte sagt det bättre själv! Trodde det var ett skämt först, nu är jag förbannad för det var en av få pris som jag hade respekt för, så är inte fallet längre!

2009-10-09 @ 12:43:20
Postat av: scaber

Nja, de har hat ett par tveksamma val tidigare, en gång i tiden var ju Hitler tom nominerad.



Men detta är att ta populismen ett steg för långt.



Förtoendet för priset i sig är fortfarande där om än försvagat, men nomineringskommittén bör nog bytas ut.

2009-10-09 @ 12:52:27
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: C.G.

Ja, Alltså Henry Kissinger fick det 1973, efter att ha iscensatt militärkuppen i Chile samma år, så visst fasen kan man få fredspriset utan att förtjäna det.

Men att ge det till den som leder den största terroristorganisationen i världen tycker jag är lite magstarkt.



Fattas bara att Thatcher får det nu och Kim Jong Il.



Men det är min ödmjuka åsikt, som tydligtvis inte delas av nobelkommitén.

Fast det är klart, skall man veta varför man inte vill att andra skall ha massförstörelsevapen är väl erfarenhet av att använda dem bäst.

Fast Japan är väl då det land som rimligtvis borde få avgöra om det är något att ha eller inte, eller?



Tur man har humor iallafall...

//C.'.G.'.

2009-10-09 @ 20:02:27
URL: http://magickwithouttears.blogg.se/
Postat av: fredrik lemoine, bromölla

Varför inte?



Varför ge den fd alkoholisten stöd först när han/hon är absolutist. Han/hon kanske behöver stödet som bäst just när förändringen ska ske?



Typ

"Älska mig som mest när jag förtjänar det som minst, för det är då jag behöver det."



Kanske kan det hjälpa honom på marginalen då avgörande beslut ska fattas.



Denna gång ska priset ses som proaktivt, inte reaktivt.

2009-10-10 @ 18:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0