Ska bredband säljas "till väggen" eller ska skyldigheten sträckas "till datorn"?

Har haft våldsamma problem med bredbandet de senaste veckorna och alla som jag kontaktar svär sig fria.

1. Bolaget som säljer accessen säljer bara till uttaget, därifrån är det mitt bekymmer. (perspektiv bredband)

2. Bolaget som tillverkar routern hävdar att den fungerar som den ska. (d-link)

3. Bolaget som sålt operativsystemet säger åt mig att återställa systemet, vilket jag gjort och det hjälper inte. (windows xp)


Jag har beskrivit problemet tidigare Här.
Fått tips som verkar bra, följt de jag kunnat men problemet kvarstår, med vissa midifikationer.



Nu kan jag exempelvis ladda ner en film i mbit-hastighet från CDON eller annan sajt, men jag kan inte läsa ett mail med för många bilder.

Jag kan läsa Aftonblaskans sajt utan större bekymmer, men Expressens hackar.

Skriva ett inlägg går finfint, men vill jag ha en bild via verktyget "infoga bild" är det kört, då får jag starta om webläsaren.

Jag har testat och samma saker händer oavsett om jag kör chrome, opera, firefox eller IE.
Ska jag behöva sätta mig på min bärbara och koppla upp mitt G3 för att kunna skriva ett jävla inlägg med bilder?



Detta är min åsikt vad gäller datorer och internet.
Det ska funka, jag som konsument ska bara behöva sätta i sladdarna och trycka "on" utan att läsa in 100 poäng  datakunskap på Lunds Universitet för att kunna tyda innehållet i manualerna.

När jag sedan från dator till bredbandsuttaget drar en sladd ska detta fungera smärtfritt och jag ska till fullo kunna utnyttja uppkopplingen till det jag vill.


Om detta ej fungerar tillfredsställande, då ska tamejjävlar alla tillverkare från HP till D-link till microsoft hänga på mitt lås för att fixa problemet.

Varför?
FÖR ATT JAG ÄR KONSUMENT FÖR HELVETE, köper jag inte era produkter går ni i putten, förstått?


Om jag ringer till en av tillverkarna ska jag inte behöva höra i luren att jag borde kollat upp om delarna är kompatibla, det är för fan er jävla skyldighet om ni säljer lösa delar att informera mig om vad som går och inte går att pussla ihop.


Blir så jävla trött när saker inte fungerar.... och irriterad, det kanske märks.




Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Linus L

Läste ditt tidigare inlägg om detta också. Såg att du provat det mesta. Men det verkade inte framgå om du provat att bara köra datorn rakt in i väggen? Alltså utan routern. Om du nu gjort detta så kan vi väl bortse från det jag just sade.



Hur är det föresten med Perspektiv Bredband, har dem mätt upp 100/100 (eller är det 100/10 du har)? Om din ISP mäter fullt fram till din utrustning så ligger nog inte felet där. Även om hastigheten mäter fullt kan det dock finnas vissa orsaker som påverkar, såsom "Interleave", ifall denna är ställd för högt eller för lågt påverkar det din responstid (kan även kallas för ping, mäts i ms) och i värsta fall uppkopplingens stabilitet. Du verkar dock inte ha några problem med svarstiderna. Det kan dock vara värt att kolla upp om det förekommer någon "packetloss" på din lina, hör isåfall med din ISP om felsökning på detta.



Om det inte är testat så skulle jag väl även rekommendera att köra in din laptop direkt i bredbandsuttaget med nätverkskabeln.



Så för att punkta upp lite:



1. Om du hade samma fel på tidigare router är det nog inte den som är felet. (D-Links support är för övrigt horribel (med få undantag), tro mig, jag vet... har arbetat hos flera ISPs och det är ett helvete att prata med de flesta routertillverkare.)



2a. Om du har samma problem på flera datorer så är nog inte datorn felkällan.



2b. Om det fungerar på en dator men är problem på den andra så är nog ditt NIC (nätverkskort) felkällan. Du har dock sagt att trådlöst/tråd har samma problem, så detta är mindre troligt och du hade ju bytt kabel så.



3a. Om din operatör mäter full hastighet (både upp och ner) till dig så är mest troligt inte felet hos dem.



3b. Be dock din ISP kontrollera linans hastighet, Interleave och eventuell driftstörning eller instabilitet.



3c. Be även din ISP kolla ifall närliggande portar på just din station är felfria eller om dessa har samma problem. Om samma fel förekommer där kan det vara utrustningen i stationen som inte mår så bra.



Hoppas detta kan vara till hjälp, ursäkta om det blev aningen långt. :)

2009-10-28 @ 12:16:29
Postat av: scaber nestor

Testat med kort kabel, lång kabel.

Men då är jag nere på kbit.

Måste ha router för att boosta signalen.



Det är 100/100 jag har.



Jag skickar vidare ditt svar till perspektiv så får vi se om nåt händer.

Tack för tips.

2009-10-28 @ 12:21:25
Postat av: Linus L

Funderade lite mer också. Du nämner ju att du har problem att t.ex. läsa mail med för många bilder (problem att ladda ner det mailet då antar jag...) och att surfa på exempelvis Expressen, men saker som bredbandsfilm via CDON eller att surfa på Aftonbladet fungerar bra.



En tänkbar orsak till detta kan vara något routing-problem. Det vill säga, allt fungerar bra så länge som din trafik tar en viss väg igenom nätet, men störer på problem om den tar en annan. Ofast är det inget som man själv kan göra något åt (såvida in problemet är den egna nätverksutrustningen).



Det bästa är då att kontakta ISPn och be om hjälp att felsöka sådant.



Du kan även prova lite själv genom att göra följande:



1. Öppna startmenyn, tryck "Kör".

2. Skriv in "cmd" och tryck OK.

3. Skriv in "tracert [ip-adress eller url till hemsidan här]" (utan citattecken eller klammer)

4. Vänta på resultat.

5. Kolla upp vilket steg (hopp) i listan som det blir timeout (inget svar) på eller kontrollera de punkter där ms är onormalt hög.



För att få fram en IP-adress till en viss sida kan man använda cmd och skriva följande:



"nslookup [url till sidan]" (utan klammer och citattecken) - exempel: nslookup www.svd.se



Kan man inte nå en sida via tracert får man oftast "Destination unreachable" som svar. Detta kan bero på att sidan inte accepterar ping eller att sidan är tungt belastad eller nere.

2009-10-28 @ 12:34:14
Postat av: Linus L

Om du nu testar det jag skrev i mitt senaste inlägg, posta gärna resultatet här (antingen i text eller ta en printscreen och ladda upp bild) så kan jag ta en titt på det.



Kikar tillbaka lite senare.

2009-10-28 @ 12:37:59
Postat av: scaber nestor

Ungefär där strejkade min hjärna... sorry men min specialitet vad gäller internet och datorteknik är lagstiftning, inte själva prylarna.

2009-10-28 @ 12:43:14
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Linus L

Ah, OK. Sen är det väl inte helt lätt att beskriva allt på ett begripligt sätt i alla situationer. Bäst är det ändå då man har prylarna i hand, så är det då för min del i alla fall.



Något som i och för sig skulle kunna lösas med ett hembesök, men jag gissar att vi har allt för många mil emellan oss för att det ö.h.t ska komma på tanke (Norrlänning här).



Är väl bara att invänta eventuellt svar från perspektiv då.

2009-10-28 @ 12:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0