Databaser behöver inte läcka när tjänstemän regelmässigt lämnar ut uppgifter.

Borde säga att jag är förvånad över avslöjandet i Aftonbladet:

"Mr X var en högt uppsatt tjänsteman inom svenska FRA som från 1951 till 1983 avslöjade hemligheter för både Sovjetunionen och Nato. Enligt honom själv var han en av fem spioner på FRA som skyddade och hjälpte varandra. Exakt vilka uppgifter Mr X spred är inte känt, men enligt mina källor fick han skattefria inkomster på över 20 miljoner kronor från sitt spioneri, vilket tyder på att hans uppgifter var värdefulla.

Denna historia är ytterligare ett exempel på att svenska myndigheter inte lyckats hindra hemlig information från att läcka. Vad säger att de blivit bättre på det sedan åttiotalet? Som jag ser det – inget. Tvärtom är riskerna för läckor större i dag."


Men det är jag inte.

FRA har under många år slentrianmässigt, ibland på uppdrag av såväl blå som röda regeringar, men för det mesta för att "de kunde", lämnat ut uppgifter och ägnat sig åt olaglig informationsinhämtning åt såväl sig själva som åt annan statsmakt.
"Rådatan" är ett ypperligt exempel på detta.


Trött.




Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0