Man har ALLTID rätt till juridisk representation som inhämtad till förhör.

Det är en uppgift som jag stör mig på vad gäller inhämtadet av "23-åringens" storebror till förhör.

"”Blödde efter förhör”
– Jag är sjuk, jag började blöda i munnen efter förhöret.
Jag fick sitta på en stol i åtta timmar utan mat och vatten.
Under förhören fick han aldrig tillgång till någon advokat.
– De sa att eftersom jag inte var misstänkt för något hade jag inte rätt till det, säger han."


Man har alltid rätt till juridisk representation som inhämtad, om man begär det bör/ska (med viss reservation för eventuella regel- eller lagändringar) polis avbryta förhör fram tills dess att det juridiska ombudet anslutit.
Däremot behöver det inte vara en advokat.



Brottet som den 78'åriga kvinnan har blivit utsatt för är avskyvärt och den skyldige förtjänar ett långvarigt fängelsestraff.
Men vi får inte börja tulla på rättssäkerheten.

Rättsprinciper är inte till för de lätta fallen eller de okontroversiella, de är till för just de svåra situationerna som dessa.



SvD, DN, AB, Skånskan.
Måns Back Nilsson, Röda Malmö.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jah Hollis

Och du köper rakt av vad den här killen berättar i "sin version"?

2010-04-03 @ 19:16:48
URL: http://jahhollis.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

köper du allt som står i pressen Jan?



Det jag gör är att jag kommenterar en uppgift, jag går inte in på hur sanningsenlig den är.

2010-04-03 @ 20:08:56
Postat av: Lasse

Då vill jag kommentera ditt inlägg där du säger att vi aldrig får tulla på rättssäkerheten.



Hela samhället är idag genomsyrat av olika regler och praxisar som inte följs av alla och samhällsstraffet för detta är inte på något vis avskräckande.



Det är till och med så att vissa lagar och regler finns till för att några vill ha/behöver en sådan trotts att majoriteten i landet inte vill ha det.



Problemet med säkerheten som du nämner blir ju ganska naturligt om man gör vad man tror sig ha rätt till utan att veta som i fallet ovan.



Uppenbarligen har varken Polisen eller den misstänkte vetat under tiden.



Detta sker hela tiden och så ofta att gemen och man inte har en susning om vad som gäller.



Man borde inte behöva vara brottsling eller advokat för att veta det du skrivit men ändå tror jag att dom flesta inte har en aning eftersom dom aldrig varit i situationen. Jag hade själv inte en aning om det.



Lagen skall vara lika för alla men är det inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli det iheller så länge någon i bestämmande pos. kan bli drabbad.

2010-04-04 @ 08:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0