Jag har inga problem med en folkomröstning om euron, så länge staten kan hålla informationen neutral.

Jan Björklund och jag är för en gångs skull överens.
En ny folkomröstning om euron så fort som möjligt är något jag välkomnar.

Men jag är lite orolig över informationen som kommer att släppas i samband med en omröstning.
Klarar staten av att hålla informationen neutral?
Tveksamt.

Kommer staten att ge lika mycket medel till en Ja- och Nejsida?
Kanske offentligt, men under bordet lär det flöda med inofficiell hjälp åt en Nej till Kronan-linje.

Men vi får se.
Vi vet ju hur det gått för Grekland och att Portugal är på väg åt samma håll, att Spanien har enorma problem är inte okänt heller.
Faktum är att euro-samarbetets regler bryts konstant av samtliga länder och sedan Sverige svarade att de var smickrade över erbjudandet men vi vill behålla en egen valuta, så har bara ekonomiskt svaga nationer gått med i samarbetet.

Så jag ser egentligen få skäl till att byta en visserligen skvalpig krona mot möjligheten att bli bankrutt pga andra länders oansvariga ekonomiska politik.


Jag är faktiskt för en gemensam europeisk valuta.
Men inte euron.




Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Daniel

Det bästa hade varit med en världsvaluta, så kan inga valutor spelas ut mot varandra och handeln kommer nog att öka.

2010-08-30 @ 11:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0