Jämlikhet handlar om mer än kön, det handlar om att inte se ner på folk oavsett. (slavarbete på Sveriges museum och det nyinförda klassamhället)

Och nu är det bekräftat.
Utnyttjandet av gratis arbetskraft, praktikanter som via socialbidrag, lönebidrag, a-kasseersättning och andra arbetsmarknadsåtgärder, är införd standard på landets statliga och kommunala museum.

Jag har berättat tidigare för er om Malmö Museum, där uppskattningsvis 50% av arbetsstyrkan består av praktikanter som gör enskilt arbete som de är utbildade för, utan handledning eller i par med en som är anställd på riktigt.

Och nu berättar Anders Widén om hans erfarenhet om sin praktiktjänst på museum.

----------

"...det rör sig om att införa total lönedumpning. De facto en ny form av slaveri.
Man håller på att skapa en klass av välutbildade som aldrig kan få ut mer än maxbelopp för a-kassa i lön.
Dessutom saknar denna grupp alla de rättigheter och förmåner verkligt anställda ännu så länge har.

För samtidigt börjar den horisontella solidariteten att vittra sönder. Och dess organiserade del utsätts för systematiska attacker från nuvarande alliansregering.
Det blir dyrare att vara ansluten, man vill luckra upp lagar på arbetsmarknaden, allt i den fria marknadens namn. Alla som ännu har ett fast jobb klamrar sig fast för allt vad tygen håller och förblir inte solidarisk med sina fränder på samma nivå.
Nej, av rädsla omformas solidariteten och riktas uppåt, mot arbetsgivaren."

-----------


I kommentarsfältet kan vi läsa från signaturen "Katarina"


"Kunde ha skrivit det här inlägget själv. Jag är en av dessa högutbildade slavar som jobbar på ett museum tillsammans med en hel del andra högutbildade slavar. Vi behöver ingen utbildning, vi behöver ingen handledning utan vi jobbar alla självständigt och inom vårat utbildningsområde. För dett så får museet 225kr om dagen för var och en av oss. Själv får jag socialbidrag, men det värsta är hur detta omänskliga system tär på självkänslan och psyket. Jag är en slav, jag har inga rättigheter, jag är en andra klassens medborgare. Vad lever jag för egentligen?"




Vi har fått se den tidigare Arbetarklassen bli den nya medelklassen, vi har sakta men säkert se dessa arbetande människor gå från att vara tacksamma för vad de har och de värderingar de fått från sina likaledes arbetande föräldrar, till att bli konsumenter och kvartalskapitalister, där värdet på aktien betyder mer än att känna solidaritet över jobb och välfärd.

Där vi borde evolverat ifrån klassamhället har vi nu istället skapat en ny underklass, de sjuka och de arbetslösa.
De som inte kan eller har råd att göra sin röst hörd, som inte är en "röststark grupp".


Jag gillar att få lägre skatt, jag gillar aktier och marknadsekonomi.
Men inte på bekostnad av ett jämlikt samhälle.

För jämlikhet handlar inte bara om kön.
Det innebär att man inte ser ner på sina medmänniskor oavsett om de är fattiga eller rika, kvinna eller man, sexuell läggning, politisk åskådning, religion eller hudfärg.
Det handlar om något så enkelt som att se dom som just medmänniskor.



Sorry att jag inte såg det tidigare, då hade jag berättat det för er för länge sedan.

Jag är Scaber Nestor.
Jag berättar kanske inte det du vill höra, men det du behöver få veta.
Hoppas det inte är för sent den här gången....



Relaterade artiklar:
AB, HD, SydSv, SvD, VLT.

Någorlunda relaterader blogginlägg:
Peter Andersson, Högbergs tankar, Ett Hjärta Rött, Svensson, politikerbloggen, Lars Erick - En liberal rebell.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: larserick

"Jag gillar att få lägre skatt, jag gillar aktier och marknadsekonomi.

Men inte på bekostnad av ett jämlikt samhälle.



För jämlikhet handlar inte bara om kön.

Det innebär att man inte ser ner på sina medmänniskor oavsett om de är fattiga eller rika, kvinna eller man, sexuell läggning, politisk åskådning, religion eller hudfärg.

Det handlar om något så enkelt som att se dom som just medmänniskor."



Instämmer helt i det.

Se människan.

2010-08-29 @ 22:18:32
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Lou

Hej!

Jag gillar verkligen ditt inlägg, och tycker att det är bra att du bidrar till att uppmärksamma problemet.

Men varför blandar du ihop äpplen och päron när du nämner lönebidrag i samma mening som socialbidrag och ersättningar på samma nivåer som A-kassan?

En anställd med lönebidrag har kön enligt kollektivavtal, om arbetsgivaren har ett sådant vill säga. Lönebidrag är dessutom A-kasse och sjukpenninggrundande. Dessutom betalar arbetsgivaren EN DEL av lönen för anställda med lönebidrag och arbetsförmedlingen/staten resten. Alltså är det knappast frågan om slavarbetskraft, i den anställdes plånbok blir det ju ingen skillnad enbart för att staten betalar en del av den avtalsenliga lönen.

Att ha anställda med lönebidrag är absolut ingenting någon arbetsgivare behöver skämmas för, till skillnad mot att utnyttja och ta emot pengar för personer i Aktivitetsgarantin Fas3.

2010-08-31 @ 22:33:20
Postat av: Lou

Har lön enligt kollektivavtal, inte kön skulle det förstås stå.

2010-08-31 @ 22:34:39
Postat av: scaber

Jag lägger in lönebidraget i det hela eftersom det fortfarande är en åtgärd som kräver att utomstående parter ska administrera, vilket i förlängningen kostar mer än att ha personen (speciellt på kommunala och statliga bolag som redan är skattefinansierade) anställd.

2010-09-01 @ 09:04:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0