ACTA, SWIFT, Datalagringsdirektivet och förtrycksexporten till Libyen

Idag är lite bråttom-dag, så jag länkar upp några läsvärda inlägg i övervakningsdebatten.



Om ni missat det så har Alliansfritt Sverige skrivit om den svenska exporten av övervakningsutrustning till Libyen.
Om det läser ni här, här, och här.
Ni kan också bläddra ner någa inlägg hos mig.


Sedan har vi debaklet med ACTA-avtalet.
Om det skriver HAX, DN och det diskueras på PP's forum.
Om man är intresserad som stat (Sverige) av öppenhet, så öppna upp det och ta följderna istället för att hatta runt och använda retoriskt skitsnack.


SWIFT är en historia för sig.
Anna Troberg, Cecilia Wikström och Mark Klamberg (även i DN) rapporterar.
Gött att det stoppats (tillfälligt), se till att det håller i sig nästa vecka också.



Slutligen, datalagringsdirektivet.
Där käbblas det lite mellan PP och Mp.
Läs mer hos Jakop Dalunde, Christian Engström och Opassande.
Och visst är det skillnad mellan att rösta mot och att inte vilja ha, men borde man inte konentrera kritiken mot de som både vill ha och röstar ja?


Så, ses senare.
Nu ska jag vinka av mina systersöner vid tåget.


Glöm inte att länk-kärlek är en digital kram ;)


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0