Afghanistan lämnas inte försvarslöst om Sverige kallar hem soldaterna.

Självfallet och utan diskussion så är dödsfallen djupt tragiska och mina kondoleanser går till de omkomna officerarnas familjer.

Dessa soldater offrade sina liv för att svensk riksdag har beslutat att ge den hjälp den afghanska regeringen bett om av FN och fått det i form av en NATO-ledd operation.
De offrade sina liv för att de var soldater på ett uppdrag, för de fått en order att göra det.
De följde sina order och idag har de som ett resultat av detta förlorat sina liv.

---------------

Men de offrade inte sina liv för att försvara demokrati och mänskliga rättigheter, de dog för att skydda en korrupt och kvinnofientlig regim mot ett något sämre alternativ.
Afghanistans regering må ha blivit vald genom öppna och (halvt om halvt) fria val, men där slutar likheterna med en modern demokrati.


Afghanistan är i grunden ett feodalt samhälle som i århundraden (eller årtusenden om man så vill) styrts av krigsherrar.
En del av dessa krigsherrar (klaner/klanhövdingar) är regeringsvänliga, andra gillar talibanerna, ibland samarbetar de i allianser och ibland så är det ett iskallt klimat dem sinsemellan med regelbundna stridigheter.

Om du frågar en svensk politiker idag vilka det är som anfaller våra trupper kommer denne med stor sannolikhet att påstå att det är talibaner.
Men sanningen är att vi helt enkelt inte vet.
Vi vet inte, NATO vet inte, FN vet inte.


Jag vill verkligen tro att Sveriges uppdrag i Afghanistan är fredsbevarande och till stöd för demokrati och mänskliga rättigheter.
Och jag är övertygad bortom allt rimligt tvivel att det är vad soldaterna på plats vill kämpa för.
Men jag ser inte mycket som tyder på detta i beslut som tas av den Afghanska regeringen.



Men kommer Afghanistan att lämnas försvarslöst om vi drar tillbaka våra trupper, som en del har som argument?
Nej, deras uppgifter kommer att lämnas över till andra inom ISAF/NATO.
Detta är inte vårt krig, det var så under en kort period där Talibanerna var bortträngda, men sedan inträffade det som amerikanare har ett väldigt bra uttryck för "we overstayed our welcome".

Om vi ska ha en fredsbevarande styrka i Afghanistan, för att försvara demokrati och mänskliga rättigheter, så krävs det att den Afghanska regeringen börjar stå för det också, såväl i ord som i handling.

---------------

Jag vill ta bort likhetstecknen en del debattörer vill sätta mellan att vara mot insatsen och att vara mot soldaterna, det är ett fegt och ohederligt argumentationsfel.


Jag stöder våra trupper i Afghanistan, jag vill att de ska ha bästa tänkbara utrustning, bästa tänkbara underrättelser och bästa tänkbara vård.

Det är skälen till deras närvaro jag anser är otillräckliga.





Fler om händelsen (för och mot svensk truppnärvaro i oordning).
Mathias Sundin, Svensson, Kent Persson, 之乎者也, Andrea Doria, Jinge, Tokmoderaten, Ipse Cognita, Mina reflektioner, Det Progressiva USA.

Media:
AB, AB2, AB3, AB4, DN, Expr, Expr2, Expr3, Expr4, SvD, SvD2, SvD3.
Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Marcus

Jag håller med dig på alla punkter förutom en "deras uppgifter kommer att lämnas över till andra inom ISAF/NATO." Du menar att vi ska lämna över ansvaret till våra grannländer? Är deras liv mindre värt?



Ska vi ge upp och säga till alla anhöriga att deras söner/döttrar/bröder/systrar (ni förstår nog) att de offrade livet för inget?

2010-02-07 @ 23:07:34
Postat av: David Olofsson

Problematiken i Afghanistan är svårare än vad vi tror här hemma och runt om i världen. Jag tycker att du har en rad goda argument i det du säger och jag respekterar din ödmjukhet.

En åsikt som jag dock vill förmedla är att de som åker till Afghansitan, gör det av fri vilja. Vi tar ställning och tänker förhoppningsvis igenom våra beslut innan vi åker, förbereder oss själva, nära och kära på att det värsta kan hända. Åtminstone var det så jag resonerade när jag tog beslutet att åka till Afghansitan. Det var ingen som beordrade mig att åka.

En annan viktig del i svergies deltagande, eller inte deltagande som missas är hur lokalbefolkningen ställer sig till de svenska trupperna. Om den militära (svenska) närvaron gör någon skillnad eller inte kan man diskutera i all oändlighet. Så som jag ser det, att kan vi göra livet lättare eller bättre för några så är det värt det. Svenskarna är omtyckta för att de är ödmjuka och har bred kompetens och sköter sitt arbete profisionellt. Det kan alltid bli bättre, men hade vi inte varit som vi är hade det dött många fler långt tidigare. De afghanska flyktingarna jag träffar här hemma tycker i det stora hela att den militära närvaron i landet är bra, den är befogad. Vi kan inte vända kappan efter vinden och säga "det är inte vårat krig". Det är våran skyldighet att hjälpa de som mår dåligt och de som har det svårt.

Jag hoppas att inställningen till de svenska trupperna ändras till det positiva, tyvärr är många här hemma "tyckare" och har ingen koll på vad som verkligen händer. De lokala NGO grupperna som dödas skrivs det ingenting om, liksom afghanska änkor som lämnas att dö på gatan för att de anses mindre värda osv...

Jag hoppas att jag kommer iväg till Afghanistan efter sommaren för att göra nytta och skillnad.

Tack för mig.



David

2010-02-07 @ 23:13:55
Postat av: scaber nestor

@Marcus.

De offrade sina liv för det är deras jobb, jag hade gärna sett att de inte varit där till att börja med eftersom denna konflikt inte är vår konflikt.

Vi som nation ska verka för demokrati och mänskliga- såväl som medborgerliga rättigheter.

Detta gör vi inte genom att ge Afghanistans regering legitimitet.



@David Olofsson.

En väldigt bra kommentar som jag ska läsa och tänka igenom noggrant.

2010-02-07 @ 23:24:51
Postat av: Billy G

Killarna och tjejerna i afghanistan är där frivilligt, de har inte blivit tvingade dit.. så under inga omständigheter kan du använda "svenskars liv" som ett argument för att vi ska ta hem trupperna.



Hitta andra argument tack..

2010-02-08 @ 01:03:18
Postat av: scaber nestor

@ Billy.



Svensk trupp är där efter ett riksdagsbeslut.

Individerna anslöt till denna trupp frivilligt.



Utan riksdagsbeslut - ingen trupp.



Vill du ha det enklare?

2010-02-08 @ 01:08:26
Postat av: Fredrik

Bra sagt om att man inte är emot soldaterna bara för att man är emot insatsen.



Sen undrar jag vad alla politiker som hävdade att FRA-lagen skulle skydda våra trupper i Afghanistan, har att säga idag. Hur gick det med det, sköter de inte sina jobb ute på Lovön eller var argumentet kanske jävligt dåligt bara?

2010-02-08 @ 06:19:22
Postat av: Billy G

Ja scaber, de är där efter ett riksdagsbeslut, men hade det nu varit så att inga hade skrivit på frivilligt så hade det inte blivit någon afghanistan styrka.



Utan frivilliga - Ingen trupp



Vill du ha det enklare ? =)



Poängen jag vill ha fram är att början av din post här speciellt "De offrade sina liv för att de var soldater på ett uppdrag, för de fått en order att göra det.

De följde sina order och idag har de som ett resultat av detta förlorat sina liv." får det att se ut som de inte hade något val. Vilket är fel, de reste till afghanistan i vetskapen om att de skulle kunna bli attakerade och dödade och de gjorde det frivilligt.



Det enda man kan diskutera egentligen när det gäller afghanistan styrkan är om det ska gå skattepengar dit eller inte, hur många svenskars liv som släcks där är egentligen helt ovesentligt så länge de är där frivilligt.



Allt vad jag har och säga när det gäller styrkan där..=)

2010-02-08 @ 11:46:16
Postat av: scaber nestor

@Billy.



Detta är inget "hönan eller ägget", det finns många sätt att åka ner frivilligt, men förutsättningen för en svensk trupp är riksdagsbeslutet, inget annat.



2010-02-08 @ 13:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0